Folkhälsomyndigheten gav säljboom – siktar utomlands med ny VD

"Vi får nog göra en ny plan framåt".

Dynamic Code är företaget som säljer olika slags hälso- och DNA-tester, genom egen e-handel men även via återförsäljare som Lyko, Apotea, Apohem och Apoteket. Mitt i pandemin började företaget dessutom att tillverka och sälja PCR-självtester för Covid-19.

Under pandemin hade företaget därför väldigt mycket att göra. Man har bland annat analyserat tiotusentals Covid-19-självtester i veckan åt svenska regioner, genom ett uppdrag från Folkhälsomyndigheten. Det skriver Di Digital.

Annons

Vi är inne i en väldigt expansiv fas just nu. Vi har vetat länge att de här är ett koncept som fungerar, vår logistikplattform med DNA-baserade självtester för distansvård och diagnostik av sjukdomar. Men det som hänt under pandemin är att alla delar av utvecklingen inom digital vård har påskyndats, säger Anne Kihlgren, vd och grundare av Dynamic Code, till sajten.

Det blev naturligt för oss att också ta fram ett Covid-19-test. Vi hade ett övre luftvägsinfektionstest på väg ut. Vi bröt ut och gjorde ett separat Covid-19-test av det.

Samarbetet med Folkhälsomyndigheten krävde dock mer jobb av Dynamic Code än vad företaget var vant vid. Då fick de anpassa sitt arbetet till situationen. Normalt sätt står Dynamic Code för hela kedjan i en provtagning. Från framtagandet av testet, till leveransen och slutligen testets analys. Men nu fick de överlåta vissa delar till andra företag i vissa regioner för att klara av trycket.

I Region Halland anlitade Dynamic Code ett logistikföretag som skulle frakta proverna från och till analyscentralen. Detta missköttes då en tredjedel, 1000 av 3000 tester, misslyckades på grund av sommarvärmen som hettade upp proverna under transporten till en grad att de inte längre kunde användas för analys. Något som fick stor uppmärksamhet i media.

LÄS ÄVEN: En tredjedel av Covid-19-självtest förstördes – ”Oacceptabelt”

Jag vill poängtera att det inte var någon som fick ett felaktigt testsvar. Vi upptäckte, tack vare vårt noggranna kontrollsystem, att testerna inte gick att analysera alls, säger Anne Kihlgren.

Idag har företaget dragit slutsatsen att i framtiden optimera rutinerna tillsammans med sina partners, när stora samarbeten med många aktörer skall dras igång. I samma veva förstod även Anne Kihlgren att hon hellre fokuserar på strategisk utveckling av tekniken och koncepten, än att jobba som vd. Så nu presenterar bolaget Louise Nylén som tar över vd-uppdraget.

Det har varit väldigt mycket jobb. Att lämna över som vd är något jag funderat på i flera år. Jag är jätteglad att kunna göra det nu och få fokusera på det jag brinner för, säger Anne Kihlgren.

Annons

Louise Nylén kommer närmast från Trustly där hon har varit marknadschef  i över ett år. Hon sitter även i styrelsen hos Nelly.com. Dessförinnan har hon varit på Leo Vegas i nära 6 år där hon var marknadschef och sedan vice vd.

Det känns superspännande förstås. Det jag fastnade för hos Dynamic Code är att de har ett beprövat helhetskoncept som fungerar och har ett tydligt värde. Vi vet att det går att skala, säger Louise Nylén.

Den nya vd:n tillträder sitt nya uppdrag den första november. Därefter är det internationaliseringen som gäller, och fort ska det gå.

Vi måste titta på saker som hur man anpassar sig till lokala marknader. Regulatoriskt är det inga problem inom EU och EES, men man måste alltid göra lokala justeringar, fortsätter Louise Nylén.

I fjol landade Dynamic Codes omsättning på 18,5 miljoner kronor, vilket är en ökning med 39 procent. Men samtidigt försämrades förlusten, från minus 15,3 miljoner kronor under 2018 till minus 19,3 miljoner under 2019.

Vi har sagt tidigare att vi siktat på lönsamhet nästa år, men den här våren har gjort att vi nog får göra en ny plan framåt, avslutar Anne Kihlgren.

Annons