Footway dubblerar tillväxtmålet – trots utmanande marknad

"Har alla förutsättningar som krävs".

Footway Group höjer tillväxtmålen på medellång sikt, meddelar koncernen i dag. Med e-handelsvarumärken som Footway, Sportamore, Solestory och Caliroots ser man goda förutsättningar för tillväxt trots att man ser en del hinder på vägen.

Nuvarande marknad är fortsatt utmanande med mycket låg efterfrågan inom vissa produktkategorier, men där upp till hälften av marknaden inom sällanköpsvaror förväntas ske via e-handel år 2030, skriver bolaget.

Annons

Tillväxtmålen justeras nu från en omsättningstillväxt om lägst 15 procent per år med ett en positiv EBIT på årsbasis till en årlig omsättningstillväxt om 30-40 procent med en stabil, positiv EBITA som återinvesteras i tillväxt.

Avseende tillväxt så är marknaden för skor och mode fortsatt utmanande på grund av pandemin, men vi ser att plattformen har alla förutsättningar som krävs för att leverera hög tillväxt över tid, säger Daniel Mühlbach, vd på Footway Group och fortsätter:

Footway Groups styrka är att vi genom många nischade butiker med starka varumärken kan erbjuda produkter inom olika kategorier på många marknader via ett gemensamt back-end. Vi kommer därför vara väl positionerade att kapitalisera på den starka e-handelstrenden när världen återgår till det normala.

Annons