Footway ökar trycket med nya miljoner

Nätskohandlaren Footway genomför en nyemission om 20 miljoner kronor. Kapitalet tillförs via befintliga ägare, bland annat Industrifonden och eEquity. Pengarna ska användas för att ytterligare bredda sortimentet och öka marknadsföringen på den nordiska marknaden.

Footway lanserade sin e-handel i början av 2011 och satsar hårt för att göra avtryck på den nordiska skomarknaden. Tidigare i år genomförde man en nyemission om 28 miljoner kronor för att expandera i norden, även då deltog bland annat Industrifonden och eEquity.

Nu är det dags igen när man fyller på kassan med ytterligare 20 miljoner kronor. Pengar som ska ge mer krut till fortsatt expansion.

Annons

− Vi är ett konsumentfokuserat företag. Och genom denna satsning möter vi en efterfrågan från våra kunder, som vi vill kunna erbjuda ännu fler varumärken att välja mellan. I takt med ökat antal produkter vill vi också utöka lagerkapaciteten, så att leveransen till kund fortsatt går lika snabbt som idag. Målsättningen är givetvis att denna investering ska generera ökad försäljning, men också att den ska bidra till en ökad kännedom om varumärket Footway i hela Norden, vilket i sin tur banar väg för ytterligare tillväxt, säger Daniel Mühlbach, vd och grundare av Footway.

Skor en populär investering

Pengarna från den första emissionen användes till stor del för att expandera i Norden. Med de ny pengarna planerar man att ytterligare intensifiera marknadsföringen på den nordiska marknaden.

– Vi ser mycket stora möjligheter i Footway där vi tror att andelen skor som säljs på nätet kraftigt kommer att öka under de närmaste åren samtidigt som den Nordiska skomarknaden är värd cirka 30 miljarder per år. En mycket stor fördel med e-handel är att produktutbudet är oerhört omfattande jämfört med fysiska butiker. Den genomförda finansieringen och det större lagret stärker bolagets konkurrenskraft och leder till nöjdare kunder, säger Patrik Hedelin, styrelseordförande Footway och partner eEquity. 
 


E-handelsmarknaden växer kontinuerligt, men samtidigt hårdnar konkurrensen, särskilt på skomarknaden. Den senaste tiden har vi fått se många nätskohandlare ta in nytt kapital för att finansiera sin expansion.

Förmodligen satsar många på att skaffa sig en så bra position som möjligt med en effektiv verksamhet och stor försäljning. Frågan är hur många stora aktörer som får plats på marknaden innan någon får stryka på foten.

Källa: Press

Annons