Footway tappar hundra miljoner: ”En perfekt storm”

"Negativa effekter under hela 2022".

Det är tufft med lönsamheten hos e-handlarna. Tidigare idag så rapporterade Desenio ett negativt resultat på 28 miljoner. Nu hakar e-handelskollegan Footway på och för deras Q2 så gör man en förlust på nära 27 miljoner.

Footway får också se sin omsättning minska, från 387 miljoner i fjol, till att i år under andra kvartalet omsätta 282 miljoner kronor.

Annons

E-handelsmarknaden fortsätter att påverkas av globala logistik- och produktionsutmaningar samtidigt som inflationen är hög och konsumtionen sviktar. En perfekt storm helt enkelt. Som konstaterat redan tidigare i år ser vi att utmaningarna i försörjningskedjan kan få negativa effekter under hela 2022, säger Footways vd Daniel Mühlbach i samband med Q2-rapporten.

Footway har inte aktiverat något uttalat sparprogram som Desenio, men man går nu förstås igenom alla kostnader noggrant för att vända till lönsamhet igen.

Under perioden har vi fortsatt att anpassa oss genom tät dialog med våra leverantörer. Därtill har även kostnadskontroll och optimering av kassaflödet genomsyrat vårt arbete. Ett mycket viktigt arbete för att säkerställa att vi kommer tillbaka till lönsamhet under året, säger Daniel Mühlbach.

Och om vi får tro Prisjakts konsumentkompass så är det nog dags för alla e-handlare att se över sina kostnader inför resten av året.

LÄS ÄVEN: Dubbelsmäll för e-handeln: “Det är nu i Q3 som det större tappet sker”

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!