Footways försäljning stegar uppåt igen – ”stark tillväxt”

Efter pandemin: Sug efter kontors- och festskor igen.

Tredje kvartalet blev en solskenshistoria för skohandlaren Footway.

Nettoomsättningen landade på 337,9 miljoner kronor, jämfört med 236 miljoner motsvarande kvartal, föregående år. Det motsvarar en tillväxtökning på 43,2 procent.

Annons

Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 800 000 kronor, vilket är en klar förbättring mot minusresultatet på -2,1 miljoner, motsvarande kvartal 2020. Totalt har bolaget nu 1,7 miljoner kunder, en ökning med 33,4 procent. Antalet besökare på sajten har vuxit med 31,8 procent till 19,2 miljoner (14,5).

Det är glädjande att tredje kvartalet inneburit stark tillväxt trots omvärldens utmaningar. Flertalet produktkategorier, till exempel kontorsskor och festskor, med en låg efterfrågan under pandemin har börjat öka, kommenterar vd:n Daniel Mühlbach och tillägger:

Vi fortsätter optimera vår multistore-plattform och har i perioden bland annat lanserat en förbättrad produktsökning. Vi fortsätter expandera med avsikt att lägga till ytterligare butiker, både egna och externa. Arbetet underlättas av att vi äntligen har möjlighet att jobba tillsammans på kontoret igen.

Tillväxten uppges främst drivas av produktkategorier från de nya e-handelssajterna som släpptes i vintras. Idag finns totalt åtta nätbutiker på 24 marknader.

Av rapporten framgår det också att utbyggnaden av bolagets lager i Eskilstuna fortsätter enligt plan. Det ska, när det är färdigt, vara ett av Nordens största e-handelslager, skriver man.

Annons