Försäljningen föll för Clas Ohlson – ”vi har gjort vår hemläxa”

Positivt på resultatraden.

Försäljningen föll, men resultatet förbättrades för Clas Ohlson under kedjans andra kvartal, som sträcker sig från 1 augusti till 31 oktober. Omsättningen uppgick till drygt 2 036 miljoner kronor, en minskning med sex procent jämfört med samma period förra året.

Rörelseresultatet landade på 148 miljoner kronor, en förbättring mot förra årets 133 miljoner kronor.

Annons

I och med rapporten sammanfattade även Clas Ohlson sitt första halvår och kan konstatera att försäljningen dalat med två procent till 4 111 miljoner kronor under perioden. Men även här har rörelseresultatet stärkts från förra årets 212 till årets 314 miljoner kronor.

Med vår effektivare lagerstyrning och ett envist kostnadsfokus har vi förmått att balansera effekterna av en svagare försäljning och samtidigt säkerställt en väl avvägd lagernivå, säger Lotta Lyrå, avgående vd på Clas Ohlson, i rapporten.

Hon kunde även glädjas åt att försäljningen online fortsatt att öka i rask takt och sett en tillväxt på 43 procent under årets första sex månader. Dessutom ska försäljningen av produkter via MatHem ha ökat med hela 140 procent under andra kvartalet.

I september påverkade implementeringen av ett nytt lagerstyrningssystem vår onlineförsäljning negativt med tillfälligt längre leveranstider, men på sikt är en effektivare och mer automatiserad logistikkedja en viktig pusselbit för lönsam tillväxt. Redan i oktober var vår försäljning online tillbaka i nivå med våra långsiktiga mål.

Nu väntar ytterligare kostnadsbesparingar på 150-160 miljoner kronor för kedjan, under det innevarande verksamhetsåret, för att hålla lönsamheten på rätt köl.

I en tid av stor osäkerhet är det en trygghet att vi har gjort vår hemläxa i detta avseende. Vi ser löpande över vårt butiksnät där vi öppnar, stänger och renoverar våra butiker så att de har rätt förutsättningar att bidra till vår lönsamhet, säger Lotta Lyrå.

Annons