Försäljningen minskar för CDON – precis som förlusten: ”Framsteg”

"Det säsongsmässigt svagaste kvartalet".

E-handelsbolaget Cdon Group, som nyligen gick samman med Fyndiq, redovisar en omsättning på 91,5 miljoner kronor under årets första kvartal. En minskning med 13,4 procent jämfört samma period i fjol då omsättningen uppgick till 105,7 miljoner.

I rapporten kan man även läsa att GMV-försäljningen (Gross merchandise value) för Cdon Group minskade med 10 procent till 408,5 miljoner.

Annons

Resultatet efter skatt (EBIT) gick däremot åt rätt håll, även om siffrorna fortfarande är röda, och skrivs till -5,0 miljoner kronor. Att jämföra med -33,8 miljoner för det första kvartalet 2022.

Under första kvartalet 2023 drabbades den nordiska ekonomin av betydande inflation, vilket ledde till lägre konsumentefterfrågan. Trots att utmanande bakgrund gjorde Cdon betydande operativa framsteg som ledde till positiv ebitda i det säsongsmässigt svagaste kvartalet på året, skriver bolagets vd Fredrik Norberg i en kommentar.

Försäljning på Cdon Marketplace ökade med 10 procent, från 44,7 miljoner kronor till 49 miljoner. Samtidigt sjönk Cdon Retails försäljning till 42,4 miljoner kronor, att jämföra med 60,5 miljoner i fjol. Något som ska vara helt enligt plan då e-handlaren vill minska sitt eget varulager.

Cdon har ett uttalat mål om att nå break-even under helåret 2023 och siffrorna för det första kvartalet visar att man är på väg åt rätt håll.

LÄS MER: Efter förvärvet – här är CDON:s nya ledningsgrupp: ”Nästa nivå”

Annons