Försäljningen sjönk för Clas Ohlson: ”Många tillbringar mer tid hemma”

Men e-handeln rusar.

Clas Ohlson visar upp sina siffror för verksamhetsåret, som sträcker sig från 1 maj till 30 april. Försäljningen i Norden ökade med 2 procent till 8,6 miljarder kronor, den organiska tillväxten landade på 3 procent, medan den totala försäljningen var oförändrad och uppgick till 8,7 miljarder kronor. Resultatet såg ett dramatiskt lyft från 94 till 549 miljoner kronor.

Detta trots ett tuffare Q4, där försäljningen i Norden minskade med 4 procent till 1,6 miljarder kronor och den totala försäljningen sjönk med 6 procent. Resultatet landade på negativa 44 miljoner kronor, vilket dock var en förbättring från -77 miljoner kronor från motsvarande period förra verksamhetsåret.

Annons

Coronapandemin har medfört stora konsekvenser för alla människor och för hela samhället. För oss på Clas Ohlson är och förblir säkerheten för medarbetare och kunder högsta prioritet. Samtidigt arbetar vi med att anpassa oss till de nya kundbehov som följer av pandemin. Många människor tillbringar mer tid hemma och vi har kunnat se en ökad efterfrågan på produkter för såväl hemarbete som hemmafix, kommenterar Lotta Lyrå, vd på Clas Ohlson, siffrorna.

E-handeln levererar

Det stora glädjeämnet är alltjämt e-handeln, där försäljningen ökade med 45 procent till 138 miljoner kronor under det fjärde kvartalet och 25 procent till 542 miljoner under verksamhetsåret.

I april växte vi organiskt och försäljningen online ökade med hela 61 procent, vilket motsvarar 10 procent av försäljningen i månaden, säger Lotta Lyrå.

Hon är överlag nöjd med kedjans utveckling.

Utöver de tydliga resultat vi fått från vårt förändringsarbete har vi under de senaste månaderna dessutom fått kvitto på att vår affärsmodell är både robust och flexibel för att möta oförutsedda yttre händelser.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!