Forskare: Så mår black friday – ”Allt mer ifrågasatt”

Hållbarhetstrenden och pressade marginaler utmanar black friday.

Black friday har fortsatt slå nya försäljningsrekord sedan det stora rea-jippot intog Sverige 2013.  Shoppingdagen infaller sista fredagen i november varje år – och var från början främst en viktig reahändelse för elektronik- och it-handlare. Men numera är det få handlare som vågar ställa sig utanför shopping-eventet.

Samtidigt har black friday-fenomenet kommit att bli allt mer kritiserat.

Annons

Företagen säljer fortfarande väldigt bra under Black friday. Man ser att försäljningen hela tiden har fortsatt uppåt.  Men nu ifrågasätts det allt mer givet trenden som finns kring hållbarhet. Det kom en insändare i DN bara här om dagen kring ett initiativ till att bojkotta black friday för att främja en mer cirkulär ekonomi, säger Gabriella Wulff, forskare vid Göteborg universitet med fokus på bland annat realisations-trender i ekonomin, och fortsätter:

Och sedan ett antal år tillbaka finns det en slags "mot-dag" som kallas för cirkulär måndag.

Även företagen själva börjar ifrågasätta black friday-konceptet, tillägger hon. Naturkompaniet erbjuder numera till exempel vaxning av skor, för att förlänga deras livslängd. Och det finns en rad liknande initiativ.

Företagen kan genom att ta avstånd från black friday visa att de tar frågan på allvar – och tydligare positionera sig som en hållbar aktör och ett ansvarstagande företag, enligt Gabriella Wulff.

Men även om försäljningen går upp under black friday, så förtas vinsten något, eftersom marginalerna per produkt krymper när priserna sänks. Vinsten förtas lite, eftersom marginalen krymper när priserna sänks.

Det kan också vara problematiskt att man under exempelvis black friday får en väldig rusch i försäljningen, men som sedan snabbt planar ut efteråt och det kan bli lite stiltje i köplusten. Å andra sidan så är det alltid en riskabel strategi att ställa sig utanför black friday, för då går kunden troligen till konkurrenten.

Hennes bild är därför att exponeringen och marknadsföringen av black friday snarare ökat senaste åren. Inte minst på modesidan.

Samtidigt ställer sig allt fler företag i år tveksamma till det och drar sig något för att gå ut lika hårt i kommunikationen. Huruvida det drivs av hållbarhetstrenden eller främst av att black friday pressar marginalerna för mycket är för tidigt att sia om, säger hon. Men det framstår i alla fall som att många bedömer att det kan kosta mer än vad det smakar på sikt.

Annons

Vad ser du för trender framåt i black friday-konceptet?

Jag har sett att det har vuxit och att det har varit svårt att stå utanför som enskild aktör. Och det finns lite olika scenarion framåt. Antingen fortsätter det accelerera och att de som står utanför i år är med nästa år, för att de tappar så pass mycket marknadsandelar om de väljer att stå utanför. Men det kan också bli så att fler väljer att ställa sig utanför. Men då krävs det nog att stora delar av branschen gör det, för annars riskerar man alltid tappa kunder till konkurrenter.

Tror du att man i marknadsföringen kommer att prata mer om hållbarheten – och dra ned på budskap som främst syftar till att sporra till köphets?

Ja, och jag tror också att det blir mer accepterat bland konsumenter att välja att avstå från den här typen av köpfest. Det kommer inte heller bli försvarbart att uppmuntra till den här typen av konsumtionshets framöver, just på grund av den diskussionen som pågår i samhället kring överkonsumtion och överproduktion och att vi lever över jordens resurser.

Så vi kan vänta oss mer snack om kvalitativa produkter som håller längre?

Ja exempelvis, men också att man i marknadsföringen mot kund visar på värdet av en produkt och lyfter fram var och hur värdet har skapats i produktionen, exempelvis att produktionen är rättvis eller hållbar på andra sätt. På så sätt kan man motivera ett högre pris.

Annons