Fortsatt kämpigt för kedjan efter krisen: ”Får slita hårt för krediter”

"En märklig situation".

De har stått på ruinens brant och kämpat sig igenom rekonstruktioner. Men kampen är inte över än för Rizzo Group, framgår det av rapporten för bolagets tredje kvartal.

Mars till maj har varit en intensiv period med att skapa förbättringar och förutsättningar för långsiktig överlevnad och lönsamhet, kommenterar Lars Fins, vd på Rizzo Group.

Annons

Omsättningen ökade förvisso från 67 till 75 miljoner kronor, varav kvarvarande verksamhet 64,3 miljoner (53,9). Även resultatet förbättrades, men här brottas man fortfarande med röda siffror.

Resultatet efter skatt landade på -47,9 miljoner, en förbättring från -58,1 miljoner året innan - kvarvarande verksamhet landade på -41,4 miljoner (-44).

Avyttringen av vårt dotterbolag och tillika drygt 90 procent av vår skoverksamhet i koncernen – var en strategiskt viktig och nödvändig aktivitet. Skor kräver stora resurser då det gäller kapital för lager och modegraden är betydligt högre än vad den är för väskor och handskar. För vår koncern var det en avgörande faktor för att kunna fokusera till 100 procent på väskor och handskar – där vi fortsatt är marknadsledare i såväl Sverige som i Norge, skriver Lars Fins.

Bolaget sliter också med begränsad likviditet, något som i sin tur drabbar inköpsförmågan. Det har gjort att man sitter med ett för lågt varulager, en trend som inte är helt lätt att vända.

Tyvärr är vår historik med två rekonstruktioner inte till vår fördel utan vi får slita hårt för att återfå krediter. Som konsekvens av vår problematik har vi med stor framgång utvecklat ett konsignationsupplägg som idag står för 30 till 40 procent av vår försäljning och tillika lager, konstaterar Lars Fins.

"Säljer allt vi köper hem"

Han poängterar även att ett gäng yttre faktorer har ställt till det för koncernen.

Vi säljer generellt alla produkter vi har möjligheten att köpa hem. En märklig situation men ett faktum då vi aldrig har fått chansen att komma ikapp till följd av våra två rekonstruktioner och omvärldsfaktorer som inte är till vår fördel. När folk väl började boka resor kom kriget och inte minst den kaosartade hanteringen av förnyande av pass som sedan toppades av ett Swedavia och SAS som har tävlat i att ställa till det för våra resetörstande konsumenter.

Resultatet under perioden är en direkt konsekvens av alla händelser och vi arbetar enträget vidare med att hitta ytterligare finansiering för att kunna fylla på med mera produkter. Bolaget är väldigt välstädat vid det här laget och det är ”bara” uppfyllnaden av våra butiker som fortsatt måste till.

Annons

Rizzo Group har i dag 86 butiker, en minskning från 94 förra året, och e-handel.

Annons