Fortsatt kräftgång för e-handlad mat – men från rekordhöga nivåer

Hemleveranser ner med knappt 12 procent.

Hur gick det för matförsäljningen i februari.

Jo, försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent, jämfört med samma månad 2021. Det visar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels senaste Dagligvaruindex.

Annons

I fysiska matbutiker växte försäljningen med 4,2 procent, jämfört med samma månad i fjol. Och det var just butiksförsäljningen som stod för hela månadstillväxten – för femte månaden i rad.

Försäljningsutvecklingen i butik fortsatte uppåt under månaden. Jämförelsetalen är relativt låga, då februari 2021 var den första månaden som visade negativ försäljningsutveckling efter nästan två år av tillväxt i de fysiska butikerna, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

I e-handeln var det desto dystrare. I det fallet minskade försäljningen med hela 18,8 procent jämfört med samma månad i fjol.

Liten andel

Kategorin hemleverans föll med 11,9 procent – och upphämtning (click and collect) i butik med 25,1 procent. Samtidigt var jämförelsetalen extrema. E-handelstillväxten uppgick nämligen till hela 143,2 procent i februari 2021.

Sett till e-handelns andel av den totala dagligvaruförsäljningen uppgick den i februari i år till 5,9 procent.

E-handeln fortsatte att backa även i februari. Försäljningen var ändå nästan dubbelt så stor som under samma månad 2020, strax innan pandemin, avslutar Karin Brynell.

Annons