Fraktkrisen slår hårt mot Ikea: ”Kostnader kan överföras på kunder”

Inredningsjätten räknar med problem i ett år till.

Ehandel har tidigare rapporterat om stora globala container- och fraktproblem till följd av pandemin. Containrar som går från Kina kostar i dag 700 procent mer än innan pandemin bröt ut – och bristerna har satt tydliga spår i handeln.

Skälet till prisuppgången är att många hamnar minskade ned på sina verksamheter efter mars 2020. När allt mer gradvis började öppna upp och återstartas igen. Och när alla ville ha sina leveranser samtidigt så skapades knepiga flaskhalsar och containerbrist på många håll.

Annons

Totalt uppger sju av tio företag att de noterat negativa effekter på affären till följd av längre leveranstider och ökande kostnader, rapporterade TT nyligen. Och priserna på insatsvaror är de högsta på hela 30 år.

LÄS ÄVEN: E-handlarna höjer priserna efter fraktkaos – kostnaderna rusar

Nu slår även fraktkaoset med full kraft mot Ikea, rapporterar norska ekonomisajten E24.

Problemen började när pandemin bröt ut, men det är först nu som de har blivit mer synliga. Vi trodde att det skulle bli bättre, men det har inte hänt än, säger Eja Tuominen, kommersiell chef på Ikea Norge, till E24.

Möbeljätten är nu lika hårt drabbad som resten av detaljhandeln. Lastkapaciteten på containerskeppen har nått sitt tak, skriver sajten. Och det gäller särskilt mellan Asien och Europa. Ikea räknar därför med att problemen ska kvarstå i drygt ett helt år till.

Ingen vet hur lång tid det kommer att ta innan det blir bättre. Men om det plötsligt ändras före augusti är vi redo för det också, säger Eja Tuominen.

Hon tillägger att Ikea i dagsläget går miste om runt hälften av den transportkapacitet som normalt krävs.

Vi har granskat vårt sortiment och prioriterat vad våra kunder behöver mest och vad vi eventuellt kan förvänta oss att få in, säger Eja Tuominen

Annons

Kapacitetsbekymren påverkar också varor som produceras i Europa. Anledningen: många av dem är beroende av råvaror eller komponenter som transporteras med fartyg från bland annat Asien, enligt E24.

Om problemen blir långdragna kan de få stora effekter på julhandeln, konstaterar Harald Jachwitz Andersen, chef för Virke, handelns arbetsgivarorganisation i Norge.

Historiskt sett har det visat sig svårt för detaljhandeln att helt föra över ökade kostnader och inköpspriser till konsumenten, då den globala konkurrensen är tuff. Men jag tror fortfarande att vi kommer att få se att några av kostnaderna går över till konsumenterna nu, säger Harald Jachwitz Andersen till E24.

LÄS ÄVEN: Allt fler prishöjningar att vänta – ”många är oroliga”

Annons