Fraktuppstickarens vd lämnar bolaget: ”Jag har inget mer att ge”

Jakten på ersättaren inledd.

Jonas Salminen lämnar sin roll som vd för Droshi. Det berättar företaget i ett pressmeddelande. I en kommentar till Ehandel skriver Jonas Salminen att beslutet har att göra med att han "känner att han har gjort sitt".

Jag har inte lyckats ta bolaget dit jag velat på dessa 7 år och känner att det behöver en nystart. Så jag kommer gå vidare till nya projekt, förklarar han.

Annons

Dropshippingföretaget Droshi tog klivet ut i e-handeln 2017 och hade redan från starten planer på att etablera sig som "Europas Alibaba". Efter en stark start blev det dock tuffare med ekonomin och för ett par år sedan gjordes ett försök att samla in kapital. Tyvärr nådde man inte upp i de summor man hade hoppats på och kort därpå gick Droshi ut med att bolaget var till salu.

LÄS ÄVEN: Nyemissionen misslyckades - nu är fraktstartupen till salu

Efter vad företaget nu beskriver som "krisen 2019 och 2020" lyckades bolaget vända utvecklingen och 2021 blev det första lönsamma året. Då hade Droshi lagt om sin strategi och valt att fokusera på större kunder än tidigare.

Och nu väljer alltså Jonas Salminen att låta en efterträdare utveckla bolaget vidare.

Jag känner att jag gjort allt jag kan i sju års tid för detta företag. Det behöver en nystart, jag har inget mer att ge. Vi var beredda på att sälja bolaget 2020 då vi kört fast. Istället köpte e-handelsplattformen Litium upp vårt system vilket gav oss nytt hopp och ringar på vattnet. Detta gjorde att vi istället valde att fokusera på större kunder med en ny strategi och hemsidan www.droshi.tech där större återförsäljare, leverantörer eller 3pl-center kan välja att köpa vårt system och skräddarsy det hur de vill för att automatisera sin dropshippingprocess, säger Jonas Salminen.

Han understryker dock att han har goda förhoppningar om att Droshi ska utvecklas väl i framtiden.

Jag tror lika mycket på företagets potential nu som när jag startade bolaget. Men viljan och energin finns ej kvar hos mig, då är det dags att gå vidare. Nu hoppas vi att en ny ägare vill ta över bägge droshi.com för SME-segmentet och även droshi.tech och fortsätta utveckla bolaget.

LÄS ÄVEN: E-handelsleverantören ger Droshi ett nytt hem: "Får evig licens"

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!