Framtidens plattform: “Bilder som helt genereras upp från AI”

Personaliseringen kan nå en ny nivå med AI.

Plattformsbranschen är minst sagt i rörelse just nu. Flera aktörer har “nya” namn vilket dock också beror på att vi fått se flera uppköp och sammanslagningar. Vi har tidigare konstaterat att branschen rör på sig snabbt och kraven på plattformarna är stora, något de dock verkar omfamna.

LÄS ÄVEN: Plattformarna talar ut – vad kräver kunderna: “Mer eller mindre allt”

Annons

Nyligen fick vi även se en plattform som snabbt hoppade på AI-tåget, kort efter att ChatGPT tagit världen med storm. Och om plattformsbranschen rör på sig snabbt så är det ingenting i jämförelse med AI-branschen, som just nu verkar revolutioneras varje vecka. ChatGPT är redan ute i en ny version och Google har börjat rulla ut sin egen variant Bard.

Quickbutik var de som nyligen integrerade AI i sin plattform för att generera produkttexter. Vi frågade dem hur de ser på utvecklingen.

Arbetsmarknaden kommer att förändras helt och e-handlare kommer att ha möjligheter som aldrig tidigare att starta, växa och expandera sin business. Den som inte har AI som en grundstomme i både sin egen verksamhet och i plattformen de erbjuder för sina kunder kommer snabbt att gå från att vara vinnare till att vara förlorare och kunder kommer gå miste om mängder med värde för sin e-handel, säger Simon Wikstrand, CMO på Quickbutik.

LÄS ÄVEN: Svenska e-handelsplattformen gör en ChatGPT: “Riktigt kul”

Och de flesta svenska plattformarna verkar hålla med.

Vi har en hel del spännande initiativ kopplade till just AI-genererade texter och vi ser stora möjligheter här, säger Rikard Andersson, CRO på Norce.

Kommer vi få se mer AI i plattformarna?

Ja, alla tecken visar på det. AI är lite missförstått, många tror att det kommer lösa saker av sig självt. Det som AI oftast hjälper företag med är effektivisering. Internt men även externt. Med ChatGPT och andra verktyg så ser vi att produktiviteten förmodat kommer öka. Det kommer bli billigare att skapa innehåll, både text och bild, vilket i sig kommer öppna upp för mer personaliserat innehåll och bättre kundupplevelser utan att spränga banken, säger Mårten Bokedal, Director Product Strategy på Optimizely, och fortsätter:

Annons

Varje del av vår plattform använder sig av AI för att generera bättre ideér, öka produktiviteten gällande skapande av innehåll, distribution av innehåll över flera kanaler, anpassat personaliserat och optimerat innehåll.

Kristian Iveling, vd på Viskan, svarar “utan tvekan” på frågan om vi kommer att få se mer AI framöver. Han målar samtidigt upp en spännande bild av framtiden. Vi vet nämligen att AI just nu går från att specialisera sig på olika typer av innehåll som text, bilder och video, till att hantera alla på en gång. Den nya versionen av ChatGPT ska exempelvis kunna jobba med bilder och text som input. Och det är tydligt att framtidens AI sömlöst kommer att kunna jobba med flera typer av content.

En spaning är att modellbilder blir något som helt genereras upp från AI och kanske till och med anpassas efter besökaren - “kan jag få se hur dessa jeans ser ut på en XL-modell?”. Att som varumärke presentera ett produktfoto för AI motorn och få tillbaka produktbilder. Men även att få produkterna i en kontext, till exempel ”handväskan i handen på en kvinna på en gata i Milano”, säger Kristian Iveling.

“Mycket arbete som görs är repetitivt”

En stor del av det arbete som görs i plattformarna idag sägs även kunna automatiseras av AI. Content av flera olika sorter kommer att skapas, produkttexter matas ut automatisk från nyckelord och sajterna översätts till nya språk.

Generellt kommer mer och mer stöd på olika nivåer att byggas in i plattformarna såväl som integreras med externa tjänster. Mycket arbete som görs i plattformar är repetitivt och kan utföras av AI-algoritmer. De som förstår att nyttja detta kommer att ha stora fördelar, säger Kristian Iveling.

AI spås också leda till nya utvecklingar som vi idag kanske inte ens kan föreställa oss.

Det händer otroligt mycket i branschen just nu, många utvecklingar kommer just nu som en följd av de dörrar som AI öppnar. Vi ser hela verksamheter och områden som inte funnits tidigare som nu får se dagens ljus, säger Simon Wikstrand.

Men framför allt så kommer en hel del tråkiga och repetitiva uppgifter att plockas bort från människor. Och nivån av personalisering kan bryta nya höjder.

Alltmer kommer att gå mot automation på olika plan, både i processer och även nyskapande av lösningar. Ribban för vad som förväntas höjs ständigt och det som vi i dagsläget ser som acceptabelt vad gäller design och kundupplevelse kommer att radikalt förändras inte minst vad gäller till exempel krav på att plattformar skall kunna stödja personalisering i mycket högre grad, där slutkunden vill kunna medskapa produkter och tjänster, säger Kristian Iveling.

LÄS ÄVEN: Är framtiden nischad? – “Det kommer bli en konkurrensfördel”

Annons