Search
Close this search box.
ANNONS

Från 0 till 24 miljoner: “Snabbare än jag någonsin kunnat drömma om”

Emelie och Victor Falk Renström (vd)
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Fyra år sedan man startade i en lägenhet.

ANNONS

Drakfrukt.se är en e-handel som startades 2019 av Victor Falk Renström. Bolaget säljer asiatiska livsmedel och omsättningen har bokstavligen exploderat. Från fyra miljoner första räkenskapsåret (2019/2020) till 14 miljoner 2021 och i fjol sålde man asiatisk mat för över 24 miljoner kronor.

Detta med lönsamhet hela vägen och för 2022 landade rörelseresultatet på cirka 800 000 kronor.

Det känns lite som en evighet sedan, men det är faktiskt bara fyra år sedan som jag bodde i en andrahandslägenhet i Enskede fylld till brädden av hyllor med asiatisk mat som jag och min sambo Matilda hjälptes åt att packa och skicka till våra första kunder. Resan dit vi är idag med 2022 års resultat i ryggen och en e-handel som har ett utbud med 72 olika sorters soja har gått bättre och snabbare än jag någonsin hade kunnat drömma om, säger Victor till Ehandel.

Han berättar samtidigt att han tycker att det är riktigt kul att det i Sverige bor så många som är intresserade av spännande smaker. Smaker som vanliga livsmedelsbutiker ofta har svårt att erbjuda.

Blev utfallet i fjol som planerat?

Fjolårets omsättning ökade ungefär som väntat, men inte riktigt resultatet. Stigande importpriser tillsammans med den försvagade kronan gjorde att vi fick tumma ordentligt på vissa marginaler för att kunna undvika prishöjningar. Effekterna av kriget i Ukraina och inflationen har ju som bekant drabbat många av oss e-handlare som är beroende av den internationella handeln.

Den “absoluta majoriteten” av försäljningen ska ske via Drakfrukt.se men det finns några B2B-kunder på listan.

Vi är väldigt stolta över att en ny aktör som oss kan ha så välrenommerade kunder som det japanska spahotellet Yasuragi och restaurangen Surfers som är känd för sitt genuina kinesiska kök.

Hur har det gått under 2023?

Första halvåret 2023 har vi sett en fortsatt och om möjligt ännu starkare efterfrågan på våra produkter och vi har även märkt att den internationella marknaden har börjat stabilisera sig något.

Det finns alltså inte jättemycket som bolaget behöver skruva på.

Just nu lägger vi allt fokus på att utöka sortimentet ytterligare. Vi vill också bli ännu bättre på att med ord beskriva hur produkter smakar och vad och hur de ska användas till, rätt sås till rätt mat. Ett härligt och roligt uppdrag, avslutar Victor Falk Renström.

Dela artikeln: