Från 15 till 50 på ett år: ”Målet är 1 miljard”

"Ett nytt världsrekord har satts".

Så sent som i oktober berättade e-handelsraketen Boxbollen att man siktar mot att slå 50 miljoner kronor under 2021, en ökning som innebär en tillväxt på över 200 procent. Och nu meddelar företaget att man lyckats nå sitt mål.

LÄS ÄVEN: Boxbollen på väg mot 50 miljoner – öppnar butik på NK

Annons

Bokslutet är inte klart ännu, men vi har sålt för cirka 49 miljoner kronor under 2021. Men sen är det olika moms per marknad och olika valutakurser. Vi kommer att presentera exakta siffror längre fram, men på det stora hela är vi jättenöjda, säger Jacob Eriksson till Influens.se.

Boxbollen lanserades under julen 2018, och duon sålde direkt 3000 bollar på två veckor. Sedan dess har företaget "bara gasat", säger Jacob Eriksson och tillägger att man under årets julhandel slog ett nytt rekord.

Vi hade som mål att sälja 200 000 bollar under julen 2021 på alla marknader, och det lyckades vi med!

Med hjälp av influencer marketing har man även tagit sig an en ny marknad som nu blivit Boxbollens största.

Influencer markting har varit, och är, en central del i vår marknadsföring. I år satsade vi på samarbeten med större profiler globalt, och vi spenderade mer pengar på dessa än tidigare, säger Jacob Eriksson och tillägger:

I november började Boxbollen att säljas på varuhuskedjan Selfridges i London, vilket också har varit en enorm succé. Vi tog Storbritannien med storm, och idag är det vår största marknad.

I Storbritannien har Boxbollen jobbat med profiler som Chelsea-legenden John Terry, tidigare landslagskapten i England, och profiler som Gemma Collins, Danielle Lloyd och Kerry Katona.

Sen har vi även jobbat med lokala profiler i Tyskland, bland andra med Andrej Mangold, Die Weissens och Melanie Müller. Och i Sverige har vi jobbat med de flesta kända namn som Margaux Dietz, Per Morberg, Laila Bagge, Per Holknekt, Pernilla Wahlgren, Christina Schollin, Jocke och Jonna, Bingo och Katrin, Julia Franzén, och många fler.

Annons

Alla satsningar har inte bara gett effekt i form av försäljning, Boxbollen har även tagit stora kliv när det kommer till appens popularitet.

Vi har haft ett enormt engagemang i vår app med över en miljon spelade minuter, bara i december! Tusentals videos har laddats upp och ett nytt världsrekord har satts av en 12-åring.

Sist men inte minst landade vår app på första plats på AppStore i Sverige i kategorin hälsa och motion, samt på tredje plats av alla gratis-appar i hela Sverige där appar som TikTok och Instagram även inkluderas. Och i Storbritannien kammade vi hem femte plats i AppStore i kategorin “Health and Fitness”.

Nu ligger fokuset på fortsätta utveckla företaget, genom att bland annat växa medarbetarstyrkan.

Vi har tre nyckelpersoner på gång in för att möjliggöra en mer aggressiv expansion. I år planerar vi att passera 100 miljoner kronor i omsättning, vilket är en viktig resa mot vår ambition om att omsätta 1 miljard kronor inom en inte allt för lång framtid. Dessa målen kommer vi att uppnå genom att lansera Boxbollen på tre till sex nya stora marknader, säger Jacob Eriksson och fortsätter:

Vi får inte heller missa appen. Många bolag pratar om att man vill bygga community, och det har vi gjort från start. Våra ”boxballers” blir bara fler och spenderar mer tid i appen för varje dag som går. Och det bästa av allt – de gör det samtidigt som de har roligt och rör på sig. Därför ska vi såklart fortsätta utveckla appen. Redan under första kvartalet 2022 kommer vi att lansera tre nya funktioner i appen. Vi har väldigt mycket annat spännande som vi ska göra i år, men mer än så kan vi inte avslöja ännu. Vi återkommer!

Annons