Från 19 till 80 miljoner – ett lager i USA ska ta dem i mål

"Om prognosen håller".

För cirka ett och ett halvt år sedan startade influencern Matilda Djerf, tillsammans med sin sambo Rasmus Johansson, modevarumärket Djerf Avenue. Ett företag som gjorde succé redan första månaden. Bara under de första fyra veckorna omsatte bolaget 1,4 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Influencer slog 11 miljoner på nio månader: ”Sålt slut varje gång”

Annons

Och under 2020 landade omsättningen på nära 19 miljoner kronor, med ett rörelseresultat (EBIT) på 6,5 miljoner. Nu är målet att krossa 80 miljoner kronor i år. Det rapporterar Breakit.

Om prognosen håller så ser vi ut att kunna omsätta 80 miljoner kronor i år, och om vi lyckas bibehålla årets vinstmarginal hela året ut så landar ebitda-resultatet på cirka 30 miljoner kronor, säger Rasmus Johansson.

Trots att varumärket är svenskgrundat så är det den amerikanska marknaden som står för en tredjedel av den totala försäljningen. Därför har bolaget bestämt sig för att lägga extra fokus på den marknaden, och etablera ett lokalt kontor och ett nytt lager för att förbättra leveransen i USA. Sedan kommer duon att utvärdera mer flexibla betallösningar, som att kunna köpa först och betala sen.

Matilda och Rasmus vill även bygga ett större lager med tyger, istället för ett lager med färdigproducerade plagg, för att korta produktionstiderna. En annan idé på "att göra"-listan är att börja återvinna reklamerade Djerf Avenue-artiklar och göra om dem till nya produkter.

Men först och främst kommer företaget att öka personalstyrkan som idag består av totalt 11 personer.

Det är en av de svåra aspekterna kring att driva bolag, att veta när man ska anställa, och att göra det rätt. Speciellt när vi saknar investerare och det är våra egna pengar. Men nu känner vi att vi har en bra bas att stå på, avslutar Matilda Djerf.

Annons