Från 4 till 14 miljoner: Så boostade Petra Tungården sin e-handel

Adoore gör succé på nätet.

Petra Tungården är en välkänd influencer och mode-entreprenör. Hon inledde sin karriär som bloggare, redan som 16-åring. Hon förknippas även med Metro Mode där hon var redaktör i flera år på 2010-talet.

Men det var då. Numera hinner inte Petra Tungården blogga längre. I stället lägger hon merparten av sin tid på sitt Instagramkonto med 171 000 följare – och sitt modebolag Adoore, som säljer klänningar.

Annons

Vände 2020

I en lång intervju med Breakit berättar hon nu om sin entreprenörsresa. Och att Adoore för några år sedan var nära konkurs. Kassan tömdes och Petra Tungården fick satsa egna pengar. Detta efter att en träningskollektion hade totalfloppat.

Men sedan dess har det vänt. Under det brutna räkenskapsåret 2019 omsatte Adoore fyra miljoner kronor. Under det efterföljande räkenskapsåret låg omsättningen istället på hela 14 miljoner. Rörelseresultatet ökade under samma period från 681 000 till fem miljoner. I dag jobbar sju på bolaget –  och nu ska man ta in folk med e-handelskompetens.

Under det senaste året har vi blivit mycket bättre på att arbeta datadrivet med våra  marknadsföringskanaler, men vi har fortfarande en lång bit att gå när det kommer till e-handeln, säger Tungården till sajten.

Nobbar riskkapital

Hon säger sig ännu inte vara redo att ta in riskkapital, i rädsla för att förlora kontrollen över sin bebis. Målet är att fortsätta växa organiskt, i stadig takt.

Vi har funnits hos återförsäljare tidigare säsonger. Men nu sker 80 procent av försäljningen hos oss. Fördelen med att ha majoriteten av försäljningen hos oss är såklart att vi sitter på all data själva.

Annons