Nystart: Från 77 till 5 miljoner – snart är alla butiker stängda

“Hellre 15 lönsamma miljoner i handen, än 100 olönsamma i skogen”.

För ett par år sedan befann sig Hobbex i centrum av e-handeln. Företaget omsatte på årsbasis över 150 miljoner kronor och planerade för både butiksöppningar och expansion utomlands.

LÄS ÄVEN: Hobbex siktar på butiksexpansion utomlands

Annons

100 procent e-handel

Sedan hände något. Intäkterna föll, siffrorna blev röda och företaget tvingades lägga ner delar av verksamheten. Sedan dess har det gått undan och nu är man på väg att stänga den allra sista butiken. Samtidigt ser Hobbex ljuset i slutet av tunneln och är redo att ta ett rejält omtag.

Under 2020 har förändringstakten ökat markant och vi har lagt flera stora pusselbitar på plats i vår strategiska vision för 2025. Den största förändringen har pågått sedan mitten på 2018 vilket är nedstängningen av alla våra fysiska butiker till förmån för ett 100 procent fokus på e-handeln, säger Erik Wide, vd och koncernchef på Hobbex.

I slutet av januari stänger Hobbex butiken i Nordby Köpcentrum. Den ligger precis vid gränsen till Norge, vilket har medfört en tuff situation i samband med pandemin då gränsen har varit mer eller mindre stängd. I samma veva blir Hobbex en renodlad e-handlare.

Men det är inte allt. Företaget har stängt sitt huvudkontor i Borås till förmån för ett nytt kontor i Stockholm, skaffat sig en ny logga och grafisk design, samt fokuserat sortimentet på radiostyrda produkter.

En produktgrupp som följt med oss i årtionden, som nu får vår totala uppmärksamhet med målet att få så många som möjligt ute i vårt avlånga land att ha mer kul i vardagen med denna hobby, konstaterar Erik Wide.

"Ägarna valde den tuffa vägen"

De senaste åren har medfört en kraftigt minskad omsättning för Hobbex. För verksamhetsåret som tog slut i augusti 2019 nådde omsättningen upp i 5,6 miljoner kronor. Det kan jämföras med 77 miljoner året innan och 141 miljoner året innan det. Enligt Erik Wide berodde utvecklingen på minskade kundströmmar till butikerna, lägre kundattraktion i sortimentet samt en sen omställning till online.

Tyvärr kunde vi inte parera den lägre omsättningen med de effektiviseringsåtgärder som gjordes. Så istället för stor olönsam omsättning, valde ägarna den tuffa vägen för omställningen till e-handel och svarta siffror igen att stänga alla butiker så fort det bara går och sedan börja bygga om bolaget från grunden. En tuff men så väl som lärorik och nödvändig resa för bolaget.

Inför det här året har Hobbex flyttat över all operativ verksamhet i ett nystartat dotterbolag vid namn Hobbex Retail AB. Prognosen är att det företaget ska nå 15 miljoner i omsättning för 2020 och att man ska nå lönsamhet i början av nästa år.

Annons

En omsättning som bygger på vår nya strategi där vi förenklat allt från sortiment och shoppingupplevelsen, till lägre priser så att fler där ute kan ha lika roligt med radiostyrt som vi har. Vi har hellre 15 lönsamma miljoner i handen, än 100 olönsamma i skogen, avslutar Erik Wide.

LÄS ÄVEN: Hobbex stänger alla butiker och blir renodlad e-handlare

Annons