Det är alltså e-handelsföretaget Charma som står bakom den nya konsumenttjänsten. Företaget bekräftar för Ehandel.se att satsningen är ett sätt att ta sin befintliga affärsmodell till B2C-marknaden.
Det stämmer! Vi tar vara på den välfungerande logistiken och det breda sortimentet som vi byggt upp med Charma och har tagit detta till en app för privatpersoner, säger Karin Ingvarsson, marknadschef på Charma, i en kommentar.
Swippy-appen låter användare skicka gåvor digitalt direkt till en mottagares telefon. I tjänsten kan man välja produkter eller presentkort, skriva en personlig hälsning och välja att skicka gåvan direkt eller schemalägga den till ett senare tillfälle.
Genom våra tusentals kundkontakter inom företagsgåvor får vi värdefulla insikter om andra behov. Många efterfrågar gåvolösningar även för privat bruk och till en mängd olika tillfällen. För att möta dessa behov har vi skapat Swippy, säger Frederic Widell, vd på Charma.
Charma, som är en del av bolaget Loyalty & Gifts Sweden AB, har tidigare haft en kraftig tillväxtresa. Ehandel rapporterade under våren 2022 om hur bolaget, som även ligger bakom Paketleken.se, växte från en halv miljon kronor i omsättning 2020 till nära 15 miljoner kronor 2021 efter sin B2B-lansering. Företaget har sedan dess nått ännu högre höjder, 21 miljoner 2022, men sedan fallit till runt 18 miljoner 2024, med ett negativt resultat.
Den nya satsningen på Swippy innebär att företagets etablerade infrastruktur för logistik och inköp nu även ska betjäna konsumentmarknaden.