ANNONS

Från Kronofogden till vinst - modesajten växer i Sverige

Fokke de Jong, vd (Foto: Suitsupply/Linkedin)
Tyst vändning.

Det svenska bolaget för herrmode, Suit Supply Sweden AB, visar styrka i sin senaste årsredovisning för 2024. Företaget redovisar en ökad omsättning och ett förbättrat rörelseresultat, och lägger därmed en period av ekonomiska utmaningar bakom sig. Framgången är ett starkt kapitel i den globala modekoncernens resa på den svenska marknaden.

ANNONS

Bolaget, som är den svenska grenen av det nederländska varumärket Suitsupply, etablerade sig på den svenska marknaden 2017. Året därpå, 2018, slog man upp portarna till sin första butik. Idag driver man den enda fysiska butiken, flaggskeppsbutiken, på Norrlandsgatan i Stockholm.

Enligt det färska bokslutet som registrerades den 22 juli 2025 ökade Suit Supply Sweden AB sin nettoomsättning till 56,7 miljoner kronor under 2024, en uppgång från 52,1 miljoner kronor föregående år. Samtidigt stärktes rörelseresultatet till 1,9 miljoner kronor.

Framgången i Sverige är en del av en större internationell historia. Suitsupply grundades år 2000 i Amsterdam av Fokke de Jong, som då drev verksamheten från sitt studentrum.

Idag är han fortfarande vd för det privatägda bolaget som har vuxit till en global aktör med över 150 butiker (2023) i Europa, Asien och Amerika. Fokke de Jongs resa har uppmärksammats i stora internationella medier som Forbes, Bloomberg och Business Insider.

Resan har dock inte varit utan utmaningar, varken i Sverige eller globalt. Pandemin slog hårt mot hela koncernen, vars affärsmodell bygger på både e-handel och fysiska butiker. Globalt sjönk omsättningen med 39 procent under 2020, från 336 miljoner euro till 205 miljoner euro. Samma år redovisade koncernen en förlust på nästan 110 miljoner euro.

I ljuset av dessa globala påfrestningar kan även de tidigare svårigheterna på den svenska marknaden ses. En granskning av bolagets historik hos Kronofogden visar att det svenska bolaget under 2021 och 2022 hade elva allmänna mål gällande obetalda skatter, till ett totalt värde av drygt 1 miljon kronor. Samtliga dessa skulder är idag reglerade och bolaget har inget aktuellt skuldsaldo.

Idag har Suitsupply funnit en framgångsrik formel som kombinerar den fysiska butiksupplevelsen med en stark e-handel. I sin egen kommunikation framhäver företaget sitt fokus på hantverk och stil, men också ett starkt samhällsansvar under mottot: "made in a way we’re proud of". Som medlem i Fair Wear Foundation (FWF) arbetar man för att säkerställa goda arbetsförhållanden genom hela leverantörskedjan.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se