Furry Family, som säljer sina produkter exklusivt via sin egen e-handel, grundades av några hundägare som var missnöjda med kvaliteten på den kommersiella hundmaten. Affärsidén bygger på att erbjuda högkvalitativa, svensktillverkade produkter med transparent innehåll, som ett hälsosammare alternativ för landets hundar.
Denna nischade strategi, som krävt stora investeringar och lett till röda siffror under uppbyggnadsfasen, bär nu frukt.
Efter rekordförlusten på -5,8 miljoner kronor under 2022, förbättrades resultatet markant till -3,7 miljoner under 2023. Nu, för räkenskapsåret 2024, har bolaget fullbordat vändningen och redovisar en vinst på 360 000 kronor.
"Stark tillväxt"
Samtidigt fortsätter tillväxten i hög takt. Nettoomsättningen ökade med närmare 18 procent under året, från 31,2 miljoner kronor till 36,8 miljoner kronor. Enligt förvaltningsberättelsen är det en "fortsatt stark tillväxt i antalet kunder och prenumeranter" som ligger bakom framgången.
Utöver den finansiella milstolpen har året präglats av strategiska satsningar för att förbättra webb- och kundupplevelsen. Dessutom har en ny vd tillsatts för att leda företaget på den nya, lönsamma vägen framåt.
Vem som axlar den nya vd-rollen framgår inte av bokslutsrapporten. Enligt uppgifter från Bolagsverket och LinkedIn är det dock medgrundaren August Gori som har tagit över rodret. Han har tidigare axlat uppdraget som försäljningschef.
Furry Family AB är ett helsvenskt bolag med säte i Stockholm, där Raptor Group AB är majoritetsägare. Furry Family är systerbolag med skönhetsmärket REF Stockholm, och moderbolaget är Malmafladen Förvaltning AB.