ANNONS

Från myrgångar till nordisk ledare – nu omsätter de 50 miljoner

Karl Holm och Ted Hagen
Öppnar för externt kapital.

Från nystartad uppstickare till nordisk marknadsledare på åtta år. Stick.se redovisar en kraftig tillväxt under 2024 och en omsättning som nu nuddar 50 miljoner kronor. Med en affärsmodell byggd på egna varumärken och nischat innehåll öppnar nu de hittills egenfinansierade grundarna för att ta in investerare.

ANNONS

När Ehandel.se intervjuade Stick.se våren 2017 var bolaget nylanserat. Grundidén var att bli ett ”digitalt alternativ till Anticimex” genom att hjälpa konsumenter att själva hantera skadedjur. Åtta år senare har bolaget vuxit från en svensk e-handel till en aktör med närvaro i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Nederländerna.

Under 2024 omsatte bolaget 49 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på 59 procent jämfört med föregående år.

Vi är nördigt nischade, och har blivit ännu mer så. Det är där vi skapar värde. Vi kan våra sniglar, myggor och möss bättre än någon annan, säger Karl Holm, vd på Stick.

95 procent organisk tillväxt

Under de senaste åren har Stick förvärvat de specialiserade e-handlarna Snigelshopen.se och Musfritt.se. Dessa drivs vidare som separata sajter men delar backend-system och logistik med moderbolaget. Trots förvärven uppger bolaget att den absoluta merparten av ökningen är organisk.

Över 95 procent av tillväxten är organisk. Förvärven ger synergier inom logistik och system, men kärnaffären växer av egen kraft, uppger Ted Hagen, delägare med bakgrund på bland annat Klarna.

En central del i strategin för att öka lönsamheten har varit satsningen på egna varumärken, så kallad Private Label. Idag står egna varumärken, såsom Biobasis och Sluggers, för mer än hälften av bolagets försäljning.

Vinnare i Googles nya söklandskap

Stick har även identifierats som en av vinnarna i den senaste kartläggningen av Googles AI Overviews. Bolagets strategi har varit att bygga ett omfattande kunskapsbibliotek kring skadedjursbekämpning, snarare än att enbart fungera som en produktkatalog.

Vi ser samma mönster som i andra vertikaler: de som verkligen förstår sin nisch och bygger trovärdighet vinner. Stick har gjort just det, med hög tillväxt, stark marginal och skalbar logistik, kommenterar Ted Hagen.

Centraliserad logistik och komplexa regler

Verksamheten styrs via centraliserad logistik från Sverige ut till de fem marknaderna. Expansionen har dock krävt hantering av varierande regelverk, då produkter som bekämpningsmedel och växtskyddsmedel ofta kräver specifika godkännanden per land från myndigheter som Kemikalieinspektionen.

Lagstiftningen är annars tämligen harmoniserad över de marknader vi är aktiva i, exempelvis gällande CE-märkning och GPSR, men för reglerade produkter krävs ofta separata processer, förklarar Ted Hagen.

Öppnar för investeringar

Bolaget har hittills inte tagit in något externt riskkapital utan finansierat tillväxten via eget kassaflöde. Med en etablerad position på den nordiska marknaden ser ledningen nu över möjligheterna för framtida kapitalanskaffning.

Hittills har lönsamheten räckt för investeringar och utveckling för att möta våra tillväxtplaner. Ser vi framåt kan det under de närmsta åren krävas tillskott beroende på vissa vägval vi ser, säger Karl Holm.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se