Salte, som grundades 2024, fick en flygande start när de lanserade sin nya e-handel på Shopify-plattformen i början av 2025. Innan dess hade företaget kämpat med en WooCommerce-sida som enligt medgrundaren Jesper Ståhl knappt genererade någon försäljning.
Vi upplevde det mesta som problematiskt med den gamla lösningen. Det var krångel med kassan och svårare att få till en bra användarupplevelse och design. Med den nya plattformen blev allt mycket enklare, säger Jesper Ståhl till Ehandel.se.
Bytet av e-handelsplattform blev en vändpunkt för företagets direktförsäljning till konsument (D2C), som nu utgör cirka 50 procent av den totala försäljningen. Resten kommer från ett växande B2B-nätverk som bidragit till att bygga varumärkeskännedom.
Trendkänslighet och produktformulering
Bakom Salte står ett team med gedigen erfarenhet från hälsokostbranschen, både inom B2B och D2C. Enligt Ståhl har teamets förmåga att identifiera trender och fokusera på produktdetaljer varit avgörande.
Jag tror vi alla är duktiga på att sätta de där detaljerna på produkt- och varumärkesnivå som kunderna älskar, förklarar han.
En av dessa detaljer är produktens formulering, med ett specifikt 2:1-förhållande mellan natrium och kalium.
Vi formulerade en produkt och en kommunikation som har kopierats av flera marknadsledande företag det senaste halvåret. Det visar att vi verkligen satte en trend med hur vi valde att utforma elektrolytinnehållet, säger Jesper Ståhl.
Framgångsreceptet stavas dock inte enbart produkt. En aggressiv och effektiv digital marknadsföringsstrategi, framförallt via Metas plattformar i samarbete med en extern byrå, har varit en nyckelkomponent i den snabba tillväxten.
Med en prognos på uppemot 20 miljoner kronor i omsättning för 2025 är siktet redan inställt på nästa steg. Målet för 2026 är att dubbla omsättningen till 40 miljoner kronor och bli Europas snabbast växande elektrolytföretag, där den största tillväxten förväntas komma från D2C-kanalen.