Från succé till konkurshot – då tog grundaren av sig byxorna

Kalsongkuppen räddade budget för mars.

Blödande butiker, en osäker framtid och tuffa åtstramningar. Vad gör man då som handlare? Tar av sig byxorna så klart. Men innan man hamnade där skrev herrmodekedjan John Henrics grundare och vd, John Ekström ett känslosamt inlägg på Linkedin om bolagets situation. Han berättade om hur företaget grundades i ett stundentrum i Lund och sedan vuxit utan lån och skulder och att nästa steg skulle bli en internationell satsning.

Men plötsligt rycktes mattan bort under fötterna på dem. Och mitt i allt elände hittade han ändå en strimma hopp och listade punkter han var tacksam för. Ett genidrag, skulle det visa sig.

Annons

Linkedin blev en jättekanal. Det var många som gick in och köpte kläder, folk ville verkligen ställa upp. Vi har aldrig gått minus, aldrig haft en krona i skuld och byggt det här företaget på blod, svett och tårar och så plötsligt blev det konkurshotat, berättar John Ekström för Ehandel.

Han startade företaget tillsammans med kompisen Nicklas Nordbergh och duons framgångsresa var alltså på väg att bli global. Men då kastades man rakt in i en verklighet knappt någon hade kunnat föreställa sig. Covid-19 slog till med full kraft och vände upp och ned på tillvaron.

Sparar en miljon i månaden

Men John Ekströms inlägg skulle komma att bli en ljusglimt för företaget. Det nådde över 130 000 visningar, delades friskt och själv fick han tusentals nya följare. Och inte nog med detta. Kort efteråt lanserade bolaget en ny kampanj med en byxlös Nicklas Nordbergh, ståendes med tandborste, tidning eller espressokopp i handen. Det blev succé. Beställningarna strömmade in och vips hade man löst e-handelns budget för mars månad.

Jag tänkte att nu när vi ändå byggt den här relationen efter det första inlägget så kunde vi bygga vdare på det. Så jag skrev något roligt och personligt och lanserade kampanjen. Inlägget fick över 60 000 visningar fort och försäljningen ökade rejält, berättar John Ekström.

Vi hämtade hem hela mars och ligger i budget för online. Samtidigt ska vi tillägga att vi dragit ned budgeten för marknadsföring online med 70 procent - det är runt en miljon kronor i månaden. Och ändå når vi budget för e-handeln. Det är hårda tider, men det visar att varumärket är starkt när vi ändå får många organiska köp.

Den nya kampanjen gick live i torsdags och jublet visste inga gränser. Kanske för att den ärliga "nakenchocken" också var helt egenproducerad och inte kostade många kronor.

Vi skäms inte för att vi har problem, vi skäms inte för att vår kampanj är billig att producera. Många skriver att det är den bästa kampanjen de har sett på länge. Det är kul med glädje i tider som dessa. Den kommer också att plockas upp i en bok som kommer i sommar och handlar om smarta, sociala kampanjer.

Hur kom ni på idén med den här kampanjen från början?

Annons

När vi grundade varumärket var jag en fantast av 80-talet och att se Gordon Gekko (Michael Douglas klassiska karaktär, reds anm) sitta och jobba i boxershorts, det sitter i minnet. Det slog mig hur många som jobbar hemifrån idag och när jag jobbar hemifrån så klär jag mig ofta i slips. Och nu sov jag dessutom på kontoret och tänkte att vi kan spela på det och ställa Nicklas framför kameran, då han blir så bra på bild, och fotografera i boxerbriefs och strumpor eftersom det är något vi också säljer.

"Nu man har chansen"

Trots att det råder tuffa, osäkra tider så låter John Ekström ändå märkbart positiv. Han säger själv att han tycker att det trots allt är väldigt roligt att jobba just nu. Själv övernattar han alltså emellanåt på kontoret för att hinna med. Och han är övertygad om att det kommer att vända till det bättre och att man har en ljus framtid framför sig, trots de åtgärder man nu tvingats vidta.

Vi har sparat in 50 procent på fasta kostnader och kommer att permittera alla anställda i x antal månader. Vi har förhandlat med leverantörer, fått bra rabatter och hösten ser ut att bli mer lönsam. Vi har inte haft något lån, så det får vi betalning för i dag. Trots att butikerna började tappa 70-80 procent varje dag så ser det just nu inte ut som att vi kommer att behöva lägga ned en enda butik.

Vi pratar med hyresvärdar också så klart, för att lösa den biten.  Det är ett stenhårt jobb, men om vi håller försäljningen, vi budgeterar för noll efter tips från våra kollegor i Italien, så kommer vi att klara oss. Och när vi tar oss ur det här ska vi ta taktpinnen och bli ännu mer ledande i vår nisch och gasa upp. Det är nu man har chansen att vända på det.

Tipset till alla handlare där ute verkar alltså bli att vara öppen, personlig och ärlig om sin situation. Och kanske lansera en lite annorlunda, skojfrisk kampanj.

När man gör det med hjärtat blir det mer personligt, mer äkta. Sen driver vi lite med oss själva. Vi är medelintelligenta killar som har ett bra driv och hoppas att det kan inspirera alla som följer oss, avslutar John Ekström.

LÄS ÄVEN: John Henric når 64 miljoner – ökade e-handeln med 170 procent

Annons