ANNONS

Från succé till röda siffror: Proteinbolaget gör brakförlust och byter VD

Martin Jonsson, ny vd
Omsättningen faller för första gången sedan starten.

Den tidigare så framgångsrika e-handlaren Proteinbolaget visar nu upp en ny verklighet. För första gången sedan starten 2012 minskar omsättningen, samtidigt som bolaget redovisar en förlust på över 10 miljoner kronor för 2024. Mitt i detta har medgrundaren Mårten Åkeson lämnat vd-posten, som i slutet av 2024 togs över av Martin Jonsson.

ANNONS

Den prisade e-handlaren Proteinbolaget har släppt sin årsredovisning för 2024, och den vittnar om ett år av dramatiska förändringar. Nettoomsättningen föll till 249 miljoner kronor från 268 miljoner 2023. Samtidigt vändes en tidigare vinst till en kännbar rörelseförlust på -10,1 miljoner kronor, en markant försämring från vinsten på 1,3 miljoner kronor året innan.

I bokslutet förklarar bolaget de negativa siffrorna med en medveten och omfattande strategisk omställning för att säkra framtida lönsamhet.

Strategisk omställning och nya marknader

Enligt förvaltningsberättelsen har Proteinbolaget genomfört en "omfattande omställning av sin affärsmodell med målet att skapa en starkare grund för lönsam tillväxt". Detta har inneburit prisjusteringar, ett ökat fokus på lönsamma produkter och att olönsamt sortiment fasats ut. Denna omställning har medfört engångskostnader kopplade till omorganisation.

Företaget har även optimerat sin marknadsföring för att sänka kostnaderna, vilket på kort sikt påverkat trafik och omsättning negativt. Samtidigt har man investerat kraftigt i sin B2B-verksamhet och expanderat internationellt genom att etablera sig i Norge under 2024.

De genomförda förändringarna har varit nödvändiga för att skapa en hållbar och lönsam affärsmodell, skriver bolaget i rapporten.

VD-byte och ljusning framåt

I slutet av 2024, i oktober, klev medgrundaren Mårten Åkeson ner från vd-stolen och ersattes av Martin Jonsson, med tidigare erfarenhet från bland annat Åhléns och Unilever. Martin Jonssons uppdrag är att fortsätta den inslagna resan mot hållbar tillväxt.

Trots det tuffa resultatet för 2024 ser Proteinbolaget redan positiva effekter av sin nya strategi. Bolaget rapporterar att man under det första kvartalet 2025 uppnått en "väsentlig förbättring av lönsamheten, samtidigt som kassasituationen har stärkts markant". Detta ses som ett direkt resultat av de initiativ som togs under 2024 och "tydliga indikationer på att företagets omställning nu börjar ge effekt".

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se