Fyndiq missade att ta betalt – ger rabatt på försenad avgift

"Har gått så pass lång tid".

Efter ett plattformsbyte hos Fyndiq i september 2020 fick ett antal handlare på plattformen inte fick rätt summor utbetalda, vilket vi tidigare berättat om.

LÄS ÄVEN: Handlarna fick inte sina pengar - nu svarar Fyndiq

Annons

Sedan den situationen klarats upp har dock andra utmaningar uppdagats. Den här gången handlar det om att Fyndiq har missat att ta betalt från e-handlarna, något som nu regleras på nästa månadsutbetalning.

I snitt handlar det om 2 000 kronor per handlare, även om det varierar beroende på hur stort företaget är, säger Fredrik Norberg, vd på Fyndiq, till Ehandel.

"Ingen som hoppat jämfota av glädje"

Han beklagar den uppkomna situationen men understryker att de aktuella summorna ändå skulle debiterats. Det är alltså inte fråga om någon nytillkommen kostnad.

Men vi har faktiskt precis tagit beslut om att skriva ner skulderna med 25 procent. Dels har det gått så pass lång tid och dels blir det över ett årsbokslut, så då ville vi visa att vi gärna möter handlarna i detta.

Av Fyndiqs cirka tusen handlare är det enligt Fredrik Norberg endast ett fåtal som har reagerat på den retroaktiva avgiften.

Har ni fått någon respons på att ni nu går ut med en rabatt?

Det är väl ingen som har hoppat jämfota av glädje precis och det kan jag absolut förstå också. Men de flesta uppskattar ändå gesten att vi tar en del av summan.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!