Antalet svenskar som shoppar via sina smarta mobiler ökar ständigt, visar senaste upplagan av Klarnas återkommande globala enkätundersökning i ämnet. Bolaget har frågat 13 000 konsumenter i 13 länder i februari månad.
Ribban kommer helt klart fortsätta höjas för butiksägare som vill förstärka sina kundrelationer, speciellt för den yngre konsumentgruppen, kommenterar företagets expert på konsumentbeteende Viveka Söderbäck.
77 procent av svenskarna har använt sin mobila enhet för e-handel, vilket är strax efter Norge (80 procent,) USA (79 procent) och Österrike (78 procent). Motsvarande siffror för Tyskland är 67 procent och i Belgien och Australien 63 respektive 57 procent. I dessa länder är frekvensen lägst.
Även om majoriteten av konsumenterna fortfarande föredrar att handla på stationära eller bärbara datorer håller detta på att förändras – särskilt i Sverige där preferensen för att shoppa via smartphones ökat från 29 procent till 40 procent på bara några månader, skriver betalbolaget, i ett pressutskick.
Av rapporten framgår det också att användningen av virtuella kort ökar. Den högsta användningen av virtuella kort återfinns i Spanien (40 procent) och USA (37 procent). Och 72 procent av svenskarna är positiva till att byta ut sina plastkort mot digitala diton.
I Sverige uppger även 71 procent att de skulle vilja samla allt i en app, som samlar alla shoppingfunktioner. Ehandel har tidigare skrivit om att e-handlare och andra bedömare tror att just Klarna är på väg i den riktningen med sin app.
Men min bild är att Klarna går mer mot att bli en marknadsplats. Den datan de fångar in är värdefull för framför allt dem, tror jag, eftersom de inte delar med sig den i någon större utsträckning, tillbaka till handlarna. Köpet av Pricerunner i höstas pekar också i den riktningen, alltså att de går mer mot att bli en marknadsplats, sa exempelvis Qliros nytillträdda tillförordnade vd till Ehandel förra veckan.
LÄS ÄVEN: Qliros nya vd om vägen framåt: ”Vi ska vara e-handlarnas bästa vän”
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski avvisade dock, i en intervju med Ehandel i höstas, med bestämdhet, om att så är fallet. I stället handlar det om att via appen driva organisk trafik till e-handlares respektive appar. Samtidigt vill bolaget fortsatt göra det så enkelt som möjligt att klicka hem varor från nätet, genom en smidig “one click”-checkout, hävdar han.
LÄS ÄVEN: Klarnas vd om e-handlarnas kritik: ”Vi ska inte bli ett svenskt Amazon”