ANNONS

Galna draget när försäljningen dippade: "Framgångsrikt"

Madlady ökar med 60% på ett år - omsätter 30 miljoner
Madladys grundare Madelene Fisch och Ilia Komorin

"Valt att specialisera oss".

ANNONS

E-handlaren och varumärket Madlady hade under flera år en stabil tillväxtkurva med en topp på 50 miljoner kronor i försäljning under 2020. Ett bokslut som förvisso löpte över 18 månader men året efter sjönk försäljningen rejält till 23,3 miljoner.

Ungefär i den vevan tog bolaget ett beslut att fokusera på sin ursprungliga kärnverksamhet. Detta ledde till att de valde att lägga ner alla produkter förutom byxor, som då stod för drygt hälften av omsättningen.

Under förra året genomfördes de sista stegen av en omfattande omvandling av både varumärke och affärsmodell. Vilket innebar att man gick från drygt 3 000 unika produkter i butiken, till mindre än 150. Och det verkar ha gett resultat.

Efter transformationen har vi valt att specialisera oss på byxor, vilket avsevärt minskat vårt sortiment. Dessutom har vi utvidgat vårt marknadsfokus från att tidigare vara huvudsakligen inriktade på Sverige, till att nu inkludera hela Norden och Europa. Trots denna drastiska förändring har Madlady framgångsrikt ökat omsättningen, skriver bolaget i sin årsrapport.

Ett fullspäckat år

Under 2022 landade Madladys omsättning på 24,8 miljoner, en ökning med 6,5 procent jämfört med föregående år. Man gjorde däremot en förlust på 1,1 miljoner kronor, men framöver är det svarta siffror som gäller.

Syftet med transformationen var att etablera Madlady som marknadsledande inom sin kategori och dra nytta av en internationell kundbas. Genom att äga våra egna produkter kan vi nu driva en mer hållbar affärsmodell med starkt fokus på lönsamhet.

Utöver ett rejält omtag av sin affärsmodell genomförde bolaget en rad andra förändringar under fjolåret. Bland annat bytte Madlady e-handelsplattform och implementerade ett nytt WMS, CRM och ekonomisystem. Man passade även på att flytta till nya kontors- och lagerlokaler, samt utöka personalstyrkan.

Med dessa insatser och investeringar kan vi nu fokusera på att stimulera tillväxt och fortsatt internationell expansion inför 2023, står det i rapporten.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se