Under lördagen besökte nästan 24 000 kunder varuhuset. Enligt Gekås vd, Patrik Levin, är lördagen vecka 45 ett datum då företaget ofta noterat höga försäljningssiffror.
De faktorer som anges ha bidragit till resultatet är tidiga julklappsinköp, ett säsongsanpassat sortiment samt 1 500 nya kundvagnar i XL-storlek.
Rekorddagen följer på en period av ökad försäljning för destinationen. Under oktober månad uppgick intäkterna till över 890 miljoner kronor, en ökning med 11 procent. Försäljningen i varuhuset under höstlovet var 222 miljoner kronor, vilket är en ökning med 10 procent jämfört med föregående år.
Vår största utmaning är att fylla hyllorna tillräckligt snabbt och se till att kunderna får plats med allt de vill lägga i kundvagnen, säger Patrik Levin i en kommentar.
Även kringverksamheterna noterade höga siffror under lördagen. Gekås åtta restauranger serverade mat och fika för 1,9 miljoner kronor, vilket är ett nytt rekord för restaurangverksamheten. Samtidigt övernattade nästan 2 300 gäster på Gekås hotell, stugby och camping.
Den totala försäljningen för destinationen, inklusive varuhus, restauranger och boende, uppgick till 58,8 miljoner kronor under lördagen. Företaget siktar nu mot sin försäljningsmässigt starkaste novembermånad hittills.