Jenny Rydhström startade Gents, skönhetsbutiken för män, år 2003. Idag växer bolaget allt starkare för varje år och i fjol låg omsättningen nära 70 miljoner kronor, samtidigt som man har hållit svarta siffror på resultatraden.
Vi har som policy att vi inte får gå back, säger vd:n Jenny Rydhström till Breakit.
Gents har länge lagt mest krut på att öka varumärkeskännedomen och nå flera olika marknader - något man lyckats med och kan idag visa upp e-handelssajter i 35 olika länder. Men nu ska bolaget storsatsa på att öka lönsamheten. Jenny räknar med att Gents kommer att ha en 25-procentig tillväxt under 2021, med ett starkt resultat.
Fram till nu så har jag velat utforska hur långt vi kan nå med våra produkter och marknader. Men nästa år tror jag att vi kommer att kunna visa upp en fin lönsamhet. Vi har ställt om till att fokusera mer på egna varumärken som har en fin marginal, vilket idag står för ungefär 40 procent av försäljningen. I år hoppas jag växa den siffran till över 50 procent, säger Jenny Rydhström.
Men Gents är inte Jennys enda fokus just nu. Nu har hon dragit igång två nya projekt vid sidan av Gents.
Jag har haft några småbarnsår, men nu när jag får sova igen så börjar tankarna snurra och jag behöver lite action.
Den ena satsningen heter Man-up, ett sminkvarumärke för män, som hon har startat tillsammans med Gents kreative chef David Ron. Företaget lanserades i början av första kvartalet 2021 och har idag fyra produkter, en concealer, ögonsbrynspenna, ögonsbrynsgel samt ett puder, i sitt sortiment.
Det andra projektet är delvis kopplat till Gents verksamhet och går under namnet Simplr. Det är ett slags bokningssystem som kopplar ihop klippkunder med lokala frisörer.
Mer exakt är Simplr en kedja av frisörlokaler som idag finns på flera platser i Sverige. Konceptet går ut på att en kund kan välja en frisör online hos Simplr och välja en tid som passar. Då går frisören, som kan boka "engångsstolar" i lokalen, till Simplr och klipper kunden. Företaget utlovar att det alltid kostar 349 kronor och det alltid ska ta max 20 minuter att bli klippt.
Jag såg att många frisörer som sökte jobb i Gents salonger är hos kronofogden. De är konstnärer som inte har kunskap om att driva trafik och administrera. Så jag skapade en plattform där frisörer kan gå in och boka stol och sedan möta kunden i salongen, säger Jenny Rydhström.
Idag, efter nio månader live, har Simplr fyra salonger, och är på väg att öppna sin femte.
Vi har börjat i Skåne för att finslipa konceptet, men förhoppningarna är att vi ska öppna ytterligare tio salonger i Stockholm i nästa steg. Det handlar om kostnadseffektiva enheter och så mycket automatiserat och digitaliserat som möjligt.
Jenny är dock inte lika hård gällande att Simplr ska växa med vinst, som hon är med Gents. Enligt henne kommer verksamheten att kosta 20 miljoner kronor innan den blir lönsam. Och nu letar hon efter en extern ägare som "är stark på kapitaliseringsbiten".
Om fem år har jag nog en partner i alla dessa bolag, vi kommer att behöva kapital för att växla upp, avslutar Jenny Rydhström.