Gina Tricot drygar ut kassan med hjälp av uthyrning

"Nytt sätt att konsumera mode på".

Att handeln kommer att möta tuffare tider i det ekonomiska läge vi befinner oss i är det få som tvivlar på. Fler och fler företag ser över sina möjligheter att möta konsumenterna, både ur ett miljöhänseende men också ur ett ekonomiskt perspektiv. Modekedjan Gina Tricot gör ett omtag av sitt koncept, RENT, som gör det möjligt för kunderna att hyra sin outfit istället för att köpa den.

RENT är Gina Tricots egna initiativ med fokus på ett mer cirkulärt modetänk som gör det möjligt för kunden att hyra sin partylook några dagar och sedan lämna tillbaka looken – ett snällare alternativ för miljön och plånboken, säger Emma Garrote, Global Production & Sustainability Manager på Gina Tricot.

Annons

Konceptet, som är en del av Gina Tricots hållbarhetsarbete, lanserades redan 2019 och blev en enligt kedjan själva en omedelbar succé som följts upp av ytterligare kollektioner för uthyrning under 2020 och 2021.

Hyrs ut i butik och online

Höstens RENT-kollektion består av fyra partylooks. Den limiterade kollektionen finns tillgänglig att hyra i 12 av modekedjans butiker i Sverige, Norge och Danmark samt online via hyrinitiativete Gemme Collective.

Modekedjan har tidigare samarbetat med hyrinitiativet Gemme Collective både under 2020 och 2021 med specialdesignade kollektioner.

Gemme Collective erbjuder alla modeälskare i Sverige att dela designerplagg och accessoarer med varandra. Visionen är att bidra till en mer hållbar modeframtid där det ska vara enkelt och kul att dela garderober med varandra via en digital plattform som erbjuder något för alla, skriver företagen i ett gemensamt pressmeddelande.

Vi är så glada för vår senaste kollektion av vårt koncept RENT, vi kan tillsammans med Gemme Collective och våra egna butiker erbjuda kunden möjligheten att hyra plagg istället för det klassiska sättet att konsumera mode på, säger Emma Garrote.

Annons