Årets två första kvartal visade båda en negativ omsättningstillväxt.
För september månad specifikt skattades e-handelns omsättning till 14,5 miljarder kronor. Det är en ökning med 11 procent jämfört med september 2024. Försäljningen lyfte under juli, augusti och september efter en svag vår.
Högre köpesummor driver tillväxten
Den ökade omsättningen de senaste månaderna beror inte på att fler konsumenter e-handlar. Andelen e-handelskonsumenter i september var 70 procent , en marginellt lägre andel än samma månad 2024, då den var 71 procent.
Istället drivs tillväxten av att de som handlar spenderar mer per köp. Den genomsnittliga köpesumman per e-handelskonsument uppmättes i september till 2 492 kronor. Enligt rapporten är detta en "betydligt högre" skattad köpesumma än tidigare septembermätningar från 2020 till 2024.
Ljusare tider för hushållen
Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, menar att e-handeln "äntligen får vind i seglen igen" efter en tuff start på året. Enligt Ljungberg har hushållens ekonomi ljusnat.
Lägre räntor och dämpad inflation har gett bättre köpkraft och ökat framtidstron hos både konsumenter och handlare, säger han i en kommentar.
Denna kombination av stärkt köpkraft och ökat självförtroende hos kunderna har lett till återhämtningen.
Konsumenterna vågar återigen satsa på köp som de kanske avvaktade med tidigare under året, säger Per Ljungberg.
Fordonstillbehör växer mest
Sett till perioden januari till september 2025 var "Bil-, båt-, eller mc-tillbehör" den varukategori som växte mest i omsättning. Andra kategorier med höga tillväxttal hittills i år är hemelektronik , varor från apotek och heminredning.
Samtidigt minskade omsättningen för stora kategorier som "kläder och skor" och "sport- och fritidsprodukter" under samma period.
Inför årets sista månader ser Svensk Handel en ökad optimism.
Vi går in i årets viktigaste kvartal med en helt annan energi och optimism än för bara ett halvår sedan, avslutar Per Ljungberg.