Glädjebeskedet till e-handlarna – sista minuten-rusning att vänta

Stor målgrupp att fånga upp innan tomteverkstaden stänger.

Det är en vecka kvar till jul, men tro inte att julhandeln är över för det. Enligt en undersökning som Bring gjort, tillsammans med Kantar Sifo, framgår det nämligen att sista-minuten-köpen fortfarande lever i allra högsta grad.

En av sex, eller 17 procent, uppger att de är ute i sista stund och köper klappar, även om de planerade att vara ute i god tid.

Annons

Med det coronaläge som råder, och osäkerhet kring eventuella kommande restriktioner, är det rimligt att anta att fler sista minuten-nätshoppare tillkommer den sista tiden före jul. För att verkligen vara säker på att få hem alla klappar innan julafton är det hög tid att beställa nu, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring, i ett pressmeddelande.

Framför allt är det männen som väntar in i det sista. Var femte man, 22 procent, köper de flesta julklapparna i sista sekunden, jämfört med 12 procent av kvinnorna. Och 17 procent av männen säger att de ofta kommer på sent att de glömt att fylla tomtesäcken. Hos kvinnorna är motsvarande siffra 10 procent.

Kvinnorna både vill vara, och är, färdiga med sina julklappar i tid i högre utsträckning. Och tittar vi på hur det ser ut i de olika åldersgrupperna så hittar vi störst andel sista minuten-shoppare i den yngsta gruppen 16 till 34 år, där en av fem är ute i sista minuten, säger Matilda Adelborg.

I vilken utsträckning stämmer följande påståenden in på dig när i tiden du handlar julklappar?
Jag kommer ofta på för sent att jag glömt köpa julklappar, 14%
Jag köper löpande under lång tid i förväg, 22%
Jag passar på när det är billigt, 23%
Jag VILL vara klar i god tid, 64%
Jag ÄR alltid klar i god tid, 32%
Jag köper det mesta i sista sekunden, 17%

Källa: Bring

Annons