Glasmärke krossar förra årets försäljning – lanserar ny e-handel

"Målet är att öka försäljningen med 500 procent".

Det glänser om BOBO:s glasförsäljning. I april startade företaget en ny e-handelsupplevelse och redan under den första lanseringsmånaden slog de försäljningsrekord, en ökning med 80 procent.

Nu planerar vi inför en global expansion, där vi inledningsvis kommer att fokusera på Norden, med Danmark som primär fokusmarknad under 2022. Planen är att mot slutet av året ha ökat försäljningen med 500 procent, i jämförelse med föregående år. Vi har tagit fram den nya e-handeln i nära samarbete med våra partners Centra och Ventas, skriver Fredrik Blom, vd och grundare i ett mejl till Ehandel.

Annons

Det kommer inte att stanna vid Norden, tanken är att steget efter det blir att expandera globalt.

Idag står Sverige för nittio procent av vår försäljning, men vi ser stor potential i övriga Norden samt några utvalda europeiska marknader, med Danmark som första anhalt, säger Fredrik Blom, grundare av BOBO.

Det svenska glasvarumärket BOBO grundades 2020 med affärsidén att göra lövtunna kristallglas tillgängliga för en bred publik.

Glasen plockades snabbt upp på flera populära cocktailbarer och restauranger som i sin tur genererade ett stort intresse från restaurangbesökarna, omsättningen gick från noll till några hundra tusen på några få månader, skriver Fredrik Blom och Martin Jensen, vd på Centra i ett gemensamt pressmeddelande.

E-handeln exploderade

Efterfrågan på e-handeln ökade därefter snabbt vilket medförde nya krav på e-handelns utseende och prestanda. För att kunna erbjuda en exklusiv köpupplevelse samt smidigt kunna sälja till besökarna som ofta kom från olika delar av världen, insåg vi att det krävdes en uppgraderad och mer avancerad e-handelslösning. Till exempel möjligheten att lokalanpassa erbjudandet till flera marknader.

Bolaget har valt, som nämnts ovan, samarbetspartners i e-handelsplattformen Centra och storefront-as-a-service-bolaget, Ventanas. Målet för 2022 är en omsättning på 2 miljoner kronor, vilket motsvarat en ökning på över 500 procent, jämfört med föregående år

Eftersom vi säljer en premium hantverksprodukt är det viktigt för oss att e-handeln håller samma höga nivå. Vi valde därför att satsa på en skräddarsydd e-handel Storefront-as-a-service-tekniken gör det möjligt att bygga en blixtsnabbt headless e-handel utan att behöva återuppfinna hela frontendupplevelsen, utan att den ser ut som en standardiserad Shopify eller WooCommercesajt.

Ville slippa mellanhänder

Som ett nytt varumärke på marknaden var det viktigt att hitta en e-handelsplattform med en långsiktig teknisk lösning som kan hjälpa varumärket att växa internationellt. Försäljningen mot restauranger är en viktig del av marknadsföringsstrategin och kommer fortsätta drivas i samma anda, men majoriteten av försäljningen är fortsatt direkt mot konsument i den egna e-handeln. Vi vill ha ett hundraprocentigt ägarskap över våra kanaler utan onödiga mellanhänder, skriver Fredrik Blom.

Annons

 

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!