Globala matkasseföretaget avslöjar svenska siffrorna: ”Ingen tvekan”

Nu väntar expansion.

Event: Är ni e-handelsbranschens bästa golfspelare? Läs mer här.

Det globala matkasseföretaget HelloFresh avslöjar nu sina siffror i Norden. Företaget lanserade i Sverige 2019 och i Danmark 2020 och sedan dess har intäkterna ökat med 5000 procent. Totalt uppgår nu omsättningen till 362 miljoner svenska kronor.

Efter den lovande starten laddar man nu för att expandera ytterligare på den svenska marknaden. Men också för att gå in på nya.

Annons

Vi har mycket att tacka våra nordiska kunder för, som har tagit till sig våra matkassar. Men vi är aldrig bättre än vår sista måltid, och därför tittar vi också hela tiden på hur vi kan förbättra vår produkt och säkerställa en optimal kundupplevelse. Därför gick vi in i det nya året med mer variation, fler recept, nya premiumrätter och ännu mer flexibilitet, säger Kristian Hald, vd för HelloFresh i Danmark och Sverige, i ett pressmeddelande och fortsätter:

Dessutom planerar vi en utbyggnad av leveranser i både Sverige och Danmark samt en utvidgning av samarbetet med lokala leverantörer. Och med den framgång vi har upplevt i särskilt dessa två länder tittar vi naturligtvis också på möjligheterna att expandera till nya marknader.

"Corona har hjälpt till"

Matkassen har sannerligen blivit populär igen. I vår helgspecial berättade bland annat Axfoods e-handelschef, Frida Ridderstolpe om hur just den marknaden gick från iskall till att plötsligt gå varm. HelloFresh verkar alltså ha lanserat precis i rättan tid.

Det råder ingen tvekan om att corona har hjälpt till att öka intresset för matkassarna bland både svenskar och danskar, som tack vare vårt koncept erbjuds möjligheten att få färska ingredienser och välsmakande recept levererade direkt till dörren och därmed kan undvika köerna på stormarknaderna, säger Kristian Hald.

HelloFresh finns idag på 14 marknader som exempelvis USA, Storbritannien, Frankrike och Australien. Totalt sålde man för 3,75 miljarder euro världen över under 2020, vilket innebar en tillväxt med 111 procent jämfört med 2019.

LÄS ÄVEN: Axfood ska knäcka lönsamhetsnöten på nätet: "En fördel"

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!