Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Google börjar straffa långsamma sidor på Internet

Google börjar straffa långsamma sidor på Internet
Googles VD Sundar Pichai är trött på slöa sajter
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"The Speed Update" rullas nu ut till alla.

ANNONS

I början av året så meddelade sökjätten Google att det var dags att straffa slöa sidor på Internet. Sajter som inte laddar tillräckligt snabbt skulle flyttas längre ner i sökresultaten och snabbare sidor skulle ta deras plats.

Laddningstiden har tidigare spelat roll i sökresultat via datorer (desktop), men nu skulle det bli en faktor i rankingen även på mobila sökningar, vilka står för majoriteten av Googles sökningar.

Bara de långsammaste sidorna

Straffet för slöa sidor skulle aktiveras i juli 2018 och den dagen är nu här. Google meddelar nämligen idag, den 9 juli, att “The Speed Update” nu rullas ut för alla användare.

Innan du sätter måndagskaffet i halsen så ska det meddelas att ändringen, enligt Google, endast ska straffa de sidor som är riktigt sega. Det ska inte heller spela någon roll hur din sida är uppbyggd, utan det är endast "laddningstiden" som mäts.

- "The Speed Update", som vi kallar den, påverkar bara sidor som ger den långsammaste upplevelsen för användare och den påverkar endast en liten procentandel av alla sökfrågor. Den applicerar samma standard för alla sidor, oavsett vilken teknik som används för att bygga sidan, skriver Google.

Google noterar samtidigt att om sidans innehåll är extremt bra, och det gissningsvis inte finns någon konkurrerande sida med samma material, så kommer den fortsatt att ranka högt trots uppdateringen.

Loadtime blir viktigare hela tiden

För någon månad sedan berättade vi om att Google skulle ändra sitt sökindex till att först och främst titta på mobilsidan, istället för desktop-versionen.

LÄS ÄVEN: Stor förändring hos Google - mobilsajten går före desktop

Redan då meddelade SEO-experten Christian Rudolf att vi snarare skulle oroa oss över sidans laddningstid.

- Det man skall oroa sig över är loadtime. Den faktorn blir bara viktigare och viktigare för varje kvartal som går. Alldeles för få investerar hårt i detta. I princip ingen manager vi pratar med har ett KPI för detta, sade Christian Rudolf.

Google tipsar webbsajtägare om följande tre verktyg för att utvärdera hur bra deras sajter presterar, när det kommer till bland annat laddningstider.

Dela artikeln: