Search
Close this search box.
ANNONS

Gör Black Friday-reklam om att inte sälja: "Driver inte försäljning"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Exklusiv kampanj ska få kunderna att inte handla.

ANNONS

E-handlaren Asket har byggt sitt varumärke kring att undvika säsonger, reor och tillfälliga kampanjer och istället satsa på utvalda produkter som ska hålla över tid. Följaktligen har företaget sagt nej tack till Black Friday, då butiken under de senaste åren har haft helt stängt för försäljning.

LÄS ÄVEN: E-handlare håller stängt under hela Black Friday 

Även nu på fredag kommer den som vill handla hos Asket mötas av en stängd nätbutik.

Istället omdirigerar vi kunderna till vår portal för klädvård så att de lär sig att ta hand om sina kläder och behålla dem längre istället för att ersätta dem, säger Sarah Arts, kommunikationschef på Asket, till Ehandel.

"Utmanar det nuvarande beteendet"

I år har företaget dock satsat på en Black Friday-kampanj, även om det i det här fallet handlar om en form av motkampanj. Den har fått namnet "Not a Sell Out" och är ett samarbete med fotografen Garcon Jon. I en serie bilder på Askets sajt och i sociala medier visar Garcon Jon upp plagg och accessoarer ur Askets sortiment i kombination med budskap om att företaget inte gillar Black Friday.

Kunderna får följa Askets modell i kampanjen som går ut på att inte sälja under Black Friday

En relevant kampanj, tycker Asket som menar att allt fler ifrågasätter säsongsbetonat mode.

Kampanjen utmanar det nuvarande beteendet i modebranschen och då främst dess säsongsbetonade och trendfokuserade natur, som resulterar i den massrabatt som vi ser på Black Friday.

Finns det inte en risk att även era kunder handlar varor de inte behöver eftersom det här trots allt också är en kampanj?

Det vi har sett med den här typen av kampanjer i det förflutna är att även om de driver trafik till sajten och gör att användarna tillbringar längre tid på sidan, så driver det inte mer försäljning än exempelvis en kampanj för en produktlansering. Så vi är säkra på att den här typen av kampanjer utbildar kunderna på rätt sätt. Om och i så fall när de väljer att handla så hoppas vi att det är ett köp som görs med eftertanke.

LÄS ÄVEN: Asket efter rekordtillväxten - kan vända miljonförlusten

Dela artikeln: