Grillkung slukar snabbväxande e-handlaren: ”Det var syftet”

Konkurrenterna gör gemensam sak och siktar mot över 100 miljoner.

Saken är biff. E-handlaren Grillkung köper konkurrenten Burgerstore, rapporterar Breakit. Burgerstore har vuxit i en otrolig fart de senaste åren - de var faktiskt den snabbaste växande e-handeln under 2021. Men under 2022 blev en tidigare vinst på 1,4 miljoner kronor till en förlust på 1,1 miljoner.

För att inte behöva steka tillväxten började man således leta investerare. Det var då Grillkung klev in i handlingarna och glufsade i sig uppstickaren.

Annons

Det är ett naturligt steg för oss. Jag ville utveckla ett bolag och sen sälja det. Det var syftet med företaget, säger Christopher Rexhell, grundaren bakom Burgerstore, till sajten.

Burgerstore omsatte 31,7 miljoner under 2022, en rejäl ökning från 22,1 miljoner året innan. Grillkung i sin tur nådde drygt 75 miljoner och rörelseresultatet landade på 7,5 miljoner.

Flyttar in hos ägaren

Varumärkena kommer att bedrivas separat precis som innan och affären har finansierats av nya aktier i Grillkung, som byts mot 100 procent av aktierna i Burgerstore.

Även om det inte blir ett likvid inflöde på det sättet, så har vi många besparingsmöjligheter. Vi kommer konsolidera vissa tjänster och lager. Just nu håller vi på och lastar ut och lämnar våra 2000 kvadratmeter i Åtvidaberg och flyttar in i Grillkungs lokaler i Skänninge, säger Christopher Rexhell.

Målsättningen är nu att den nya gruppen ska omsätta över 100 miljoner under 2023.

LÄS ÄVEN: Lista: Här är årets största e-handelsraketer: ”Mycket stolta”

Annons