Grönt ljus: Optikerna slås ihop – ”starkt koncept”

"Får ett heltäckande erbjudande".

Synoptik meddelade i december att man ville köpa konkurrenten Smarteyes. Och nu ger Konkurrensverket affären tummen upp.

Med förvärvet av Smarteyes får Synoptik ett heltäckande erbjudande med två kompletterande varumärken och en stark bas för fortsatt expansion, framgår det av ett pressmeddelande.

Annons

Smarteyes grundades 2007 och har idag totalt 100 butiker, varav 71 i Sverige, 18 i Danmark och 11 i Tyskland.

Attraktivt koncept

Omsättningen landade förra året på 723,6 miljoner kronor. Och med sina 571 medarbetare är Smarteyes den fjärde största kedjan i Sverige – och den femte största i Skandinavien.

Vi förvärvar Smarteyes för att de har ett attraktivt och starkt koncept, ett bra butiksnätverk och duktiga medarbetare. Smarteyes låg-till-mellanprisprofil kompletterar Synoptiks positionering väl och gör att vi nu har två starka och differentierade erbjudanden, kommenterar Roland Olsson, vd på Synoptik.

"Synergier"

Butikerna ska dock fortsätta att verka under Smarteyes varumärke och det ska finnas en tydlig plan för fortsatt expansion. Köpet genomförs via moderbolaget Synoptik A/S, som i sin tur ägs av Synoptikfonden och Grand Vision.

Smarteyes har haft en fantastisk framgångsresa de senaste fjorton åren. Tack vare de synergier vi kan uppnå med Synoptik och Grand Vision, en del av EssilorLuxottica Group, kan den fortsätta med förnyade krafter, kommenterar Thomas Kusoffsky, vd på Smarteyes.

Annons