ANNONS

Grundaren avslöjar: Så fixade de lönsamheten när andra föll - "vi skruvade"

Grundarna Andreas Nyberg och Johan Forsberg
"En tuffare tid".

Det Boråsbaserade herrklädesmärket Ciszere, med rötter i den svenska textiltraditionen, visar prov på motståndskraft i en utmanande ekonomisk tid. Genom ett strategiskt fokus på intern effektivisering och en noggrann justering av affärsparametrar har bolaget inte bara bibehållit sin tillväxt utan även vänt fjolårets förlust till en vinst på en halv miljon kronor under 2024.

Grundaren Johan Forsberg delar med sig av bolagets framgångsrecept i en intervju med Ehandel.se.

ANNONS

Istället för drastiska åtgärder valde Ciszere en mindre ansats för att navigera i den allt tuffare branschmiljön.

Vi insåg tidigt att omvärlden och branschen var på väg in i en tuffare tid och vi valde att snabbt agera och ställa om, förklarar Johan Forsberg.

Till stor del handlade det om att vi var trygga i att vår affär var lönsam i grunden. Vi hade en uppskattad och efterfrågad produkt och vi hade rätt kanaler för att få ut produkten. Så vi tittade på det ur ett mikroperspektiv, istället för att göra stora förändringar. Vi behövde bara skruva på alla interna och externa parametrar.

Denna finjustering innebar en rad konkreta åtgärder. Ciszere vågade genomföra prishöjningar, bytte emballage för e-handelsleveranser, migrerade sin e-handelsplattform från WooCommerce till Shopify och omförhandlade avtal med sina leverantörer.

Dessutom lyckades bolaget minska sin returgrad, vilket ytterligare bidrog till en förbättrad lönsamhet.

Tillsammans med alla andra aktiviteter lyckades vi bibehålla tillväxten samtidigt som vi förbättrade resultatet, konstaterar Johan Forsberg.

Och i bokslutsrapporten för 2024 kan vi läsa om just detta, där omsättningen ökade med nära 19 procent till 10,9 miljoner kronor, och rörelseresultatet gick från en halv miljon i förlust till en halv miljon i vinst.

Inför 2025 ser Ciszere med tillförsikt på framtiden. Bolaget fortsätter sin satsning på både B2B- och B2C-segmenten och expanderar nu på den europeiska marknaden. Johan lyfter även fram positiva signaler från nyligen öppnade marknader som Nederländerna och Norge.

För 2025 och framåt står vi mycket bättre rustade och fortsätter vår satsning både via B2B och B2C. Vi öppnar upp nya marknader i Europa och ser bra effekt i exempelvis Nederländerna och Norge, säger han.

Trots den positiva utvecklingen betonar Johan att bolaget är "försiktigt positiva" med tanke på den rådande ekonomiska osäkerheten i omvärlden.

Med en stabil grund på plats blickar nu Ciszere framåt mot fortsatt tillväxt och en starkare position på den internationella marknaden.

Vi fortsätter vår vision mot att bli ett av Skandinaviens största modemärken för män, avslutar Johan Forsberg.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se