ANNONS

Grundaren lämnar NA-KD - som fyller kassan rejält

Jarno Vanhatapio lämnar sin skapelse, men kvarstår som delägare

Jarno Vanhatapio kliver av styrelseuppdraget.

ANNONS

E-handlaren och varumärket Na-kd har stängt en finansieringsrunda på 20 miljoner euro, alltså runt 225 miljoner kronor, meddelar bolaget i dag. Rundan är en del i omställningen mot lönsamhet och den leds av den franska fonden Quadrille och alla större aktieägare deltar.

Kapitalresningen är ytterligare ett uppnått delmål i vår framgångsrika transformation av bolaget och naturligtvis ett styrkebesked i det rådande marknadsläget. Sedan augusti förra året är vi lönsamma i vår “core business” online och sedan årsskiftet även i vår B2B-affär. Vi är fortsatt positiva till att vi kommer att nå lönsamhet på helårsbasis i år, säger Oscar von Konow, vd på Na-kd.

Samtidigt kommer beskedet att grundaren Jarno Vanhatapio nu också lämnar styrelsen, som istället kommer att stärkas med externa ledamöter. Som grundare och vd blev han synonym med sin skapelse, men menar att timingen var rätt både för honom själv och för bolaget att kliva av vid den här tidpunkten.

Ledningen, som har varit med mig i princip från start, har bevisat att de kan transformera affären till lönsamhet enligt plan och att de har en stark vision framåt. Jag är stolt att mitt grundrecept om vad Na-kd är och står för är djupt rotat i bolagets DNA. Na-kd har aldrig haft ett starkare produktsortiment, kunderbjudande och nyckeltal än nu, och jag är naturligtvis med och investerar i rundan. Jag bor sedan ett tag tillbaka utomlands och kommer fortsätta att följa bolaget som en av de större aktieägarna, säger Jarno Vanhatapio.

Na-kd har tappat flera tunga namn på relativt kort tid och nu väljer alltså även bolagets och en av e-handelssfärens största profiler att hoppa av.

Vi tackar Jarno för hans hårda arbete med Na-kd genom åren. Styrelsen och huvudägarna är mycket nöjda med omställningsarbetet som Oscar och hans team har implementerat för att nå lönsam tillväxt. Na-kd har en unik position på marknaden och ett starkt kunderbjudande, säger Jan Löning, ordförande på Na-kd.

Nils Lund
nils@ehandel.se