Gymkompaniet har utsetts till vinnare av Svenska SEO-priset 2025. Priset delas ut till organisationer som uppnått framstående resultat inom sökmotoroptimering.
Under de senaste 1,5 åren har Gymkompaniet arbetat systematiskt med sin digitala synlighet tillsammans med performance marketing-byrån Adrelevance.
Enligt Hektor Jeppesen, Senior SEO-specialist på Adrelevance, har Gymkompaniets snabbhet varit en viktig faktor. Han uppger att åtgärder som för vissa kan ta veckor att implementera, ofta hanteras inom timmar av e-handlarens team.
Andra nyckelfaktorer som lyfts fram är en datadriven optimering av kategorier och produkter samt ett etablerat ramverk för att strukturera textinnehåll. Företaget pekar också på att en stabil grund i SEO-arbetet sedan flera år tillbaka har gett god effekt när finjusteringar genomförts.
Viral kampanj
En del av arbetet har varit en digital PR-kampanj som baserades på en undersökning av Sveriges bästa gym. Genom att sammanställa Google-betyg och skapa artiklar per län uppnåddes spridning i lokalpress och sociala medier, vilket bidrog till ökad varumärkeskännedom.
Arbetet med strukturerad data och tydliga frågor och svar uppges även ha positionerat Gymkompaniet för AI-drivna sökfunktioner.
SEO har varit en grundläggande del av vårt arbete sedan dag ett. Jag vet att många idag funderar på vart det ska ta vägen med AI-vågen. Men vi kör på med vissa justeringar och jag räknar med att det arbetet vi gjort och fortsätter göra kommer att vara lönsamt även i framtiden, säger Joel Löwenberg, vd på Gymkompaniet.
Svenska SEO-priset instiftades 2019 och är en ideell organisation med Pixel Nordic som huvudsponsor.