Beslutet berör ett 70-tal anställda vid fabriken, som varit i drift sedan 2021. Moderbolaget, Xshore AB, har i skrivande stund inte försatts i konkurs.
Konkursen följer på en längre period av utmaningar för bolaget, som grundades 2016. Verksamheten har präglats av tekniska problem, förseningar och låga försäljningssiffror.
Tidigare under året fanns det dock tecken på andra strategier. I juni rapporterades det att Xshore förde samtal med försvarsindustrin, inklusive Saab. Intresset från försvarssektorn uppgavs bero på fabrikens avancerade kapacitet, som vid tillfället inte utnyttjades fullt ut.
Dessa samtal ledde dock inte till en hållbar lösning. Redan i september rapporterades det om problem. Då stod produktionen helt stilla i flera veckor på grund av vad bolaget beskrev som en "driftstörning".
Under samma period framkom det att anställda permitterats och att bolaget hade obetalda fakturor på över 1,5 miljoner kronor.
Företaget har tagit in stora summor kapital, totalt 450 miljoner kronor sedan 2023. Trots detta har försäljningen inte motsvarat förväntningarna. Enligt Dagens Industri hade bolaget budgeterat för att sälja 65 båtar under 2025, trots att fabriken hade en kapacitet på 300 båtar.
Under 2024 omsatte X Shore-koncernen 57 miljoner kronor och gjorde en rörelseförlust på 194 miljoner kronor. Det nu konkursade produktionsbolaget gjorde en förlust på cirka 76 miljoner kronor.