ANNONS

Halva teamet fick gå - efter miljonsmällen: "Nödvändigt"

Grundarna Hugo Rosas och Sebastian Kvissberg (Foto: Cleandrink)
"Satte hård press på oss".

Funktionsdrycksbolaget Clean drink har genomgått ett tufft år med kraftigt minskad försäljning. Nu avslöjar medgrundaren Sebastian Kvissberg om de drastiska åtgärderna: hälften av personalen har sagts upp och ägarna har fått skjuta till nya pengar för att säkra den fortsatta driften. Det skriver Breakit.

ANNONS

Bolaget bakom Clean drink, grundat av bröderna Hugo Rosas och Sebastian Kvissberg, har sett sin nettoomsättning sjunka markant.

Enligt det senaste bokslutet landade försäljningen under 2024 på 49,8 miljoner kronor, ett tapp på 37 procent jämfört året innan. Samtidigt låg rörelseresultatet kvar på en betydande förlustnivå på minus 13,1 miljoner kronor.

Förra året var ett år då marknadsläget satte hård press på oss, säger Sebastian Kvissberg till sajten.

De ekonomiska utmaningarna har tvingat fram stora interna förändringar. Företaget har genomfört kostnadsbesparingar, bland annat genom att byta till ett billigare varulager. Den mest kännbara åtgärden är dock nedskärningen av personalen, där sex av tolv anställda har fått lämna.

Vi har jobbat hårt med att effektivisera organisationen, säger Sebastian Kvissberg.

För att stärka bolagets finanser genomfördes en nyemission i juni i år, där befintliga ägare sköt till åtta miljoner kronor.

Kapitalet var nödvändigt för att vi skulle kunna fortsätta på den planerade resan.

Kapitaltillskottet har även inneburit en förändring i ägarbilden. Voxson, som investerade 15 miljoner kronor sommaren 2023, har nu ökat sitt ägande och är idag största ägare med 30 procent eller mer av bolaget. Grundarduon äger tillsammans cirka 30 procent.

För att vända den negativa trenden har Clean drink lagt om sin strategi. Istället för att finnas i så många butiker som möjligt fokuserar man nu på ett urval av butiker där man kan säkerställa bättre synlighet och starkare relationer. Samtidigt ser man över prissättningen.

Vi har inte velat ge oss in i priskriget och sänka priserna alltför mycket mot konsument, men vi måste anpassa oss och sannolikt gå ned något för att hitta en prispunkt där vi kan få mer fart, säger Sebastian Kvissberg.

Trots motgångarna är framtidstron kvar. Man förlitar sig på ett starkt varumärke och lojala kunder. Företaget planerar att lansera nya produkter under 2026 för att möta nya behov på marknaden.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se