Han är youtubern som blev e-handlare: ”I år krossar vi 30 miljoner”

Grundaren berättar om framgångsagan inom bilvård.

Timråsonen Robin Vestberg är bilmekanikern, som blev youtuber – och sedan e-handlare.

För tre år sedan drog han igång en Youtube-kanal, där han tipsade om enklare bilreparationer och om bilvård i stort. Ehandel skrev om honom första gången i slutet av 2020 – och redan då omsatte han 16 miljoner.

Annons

Jag höll på att meka och laga bilar och sökte ofta upp ”how to videos” på Youtube för att se hur man skulle göra för att exempelvis byta en bromsskiva eller en generator. Men alla videos var på engelska och jag märkte att det inte fanns en enda kanal på svenska som gjorde instruktionsvideos. Så jag startade direkt ett aktiebolag vid namn Tapelake produktion AB, som skulle arbeta heltid med Youtube och göra svenska bilvideos med mig som anställd. Och det gick bra från dag ett, säger Robin Westberg till Ehandel.

LÄS ÄVEN: Från 0 till 16 miljoner på två år – här är Youtuberns e-handelssuccé

Målet med Youtube-kanalen var att göra klipp med väldigt pedagogiska instruktioner som alla skulle kunna följa, oavsett kunskapsnivå inom bilreparationer.

Jag ville skapa en stor kanal från dag ett. Och jag var helt säker på att det skulle gå, eftersom jag var ensam på marknaden. Kanalen flög direkt och fick mellan 5 000 till 10 000 nya prenumeranter vissa månader. Och i takt med att jag fick så mycket fin feedback och så många tittare, så blev jag bara mer taggad på att fortsätta göra ännu fler videos. Många klipp har i dag upp mot en halv miljon visningar.

Sålde rabattkoder

Han tjänar, via Youtube, förstås pengar på annonsintäkter, genom de reklamsnuttar som är placerade innan och efter klippen. Men han gör även betalda samarbeten med företag som betalar honom för att han provar och/eller visar upp deras produkter.

Det började med att jag började att få lite olika samarbeten med olika bilvårdsfirmor, där jag testade deras avfettningar i videos. Jag visade hur man tvättade och rekondade bilar.

Vi gjorde ofta en uppgörelse där jag skulle lämna ut en rabattkod till mina tittare där dom fick typ 15 till 20 procent rabatt på sitt köp om dem använde rabattkoden som jag gav ut i klippet.

Såg en möjlighet

Han och bilvårdsföretagen hade även en deal om att han fick fakturera exempelvis 10 procent av försäljningen, som en rabattkod hade genererat.

Annons

Jag insåg att om jag fick 10 000 kronor att fakturera för, så förstod jag rätt enkelt att dem hade sålt för 100 000 kronor via min kod.

Robin Vestberg tänkte ”wow det här är ju pengar som jag kan tjäna själv om jag startar ett eget bilvårdsmärke". Så i april 2019 drog han igång e-handeln Gör Det Med RW och hemsidan Gördetmedrw.se.

När jag startade e-handeln så började jag ensam med 80 000 kronor i startkapital. Jag kontaktade fabriker och efter mycket testande så hittade jag en riktigt bra leverantör som kunde leverera produkter som matchade mina förväntningar: Starka och koncentrerade produkter som motsvarade liknande proffsprodukter. Jag började att sälja till privatkunder, men i dag säljer vi väldigt mycket till företag också.

Omsättningen rusade

Affärsidén säger han var enkel: att ha riktigt fina produkter och en grym support. Men också att alltid erbjuda kunderna pengarna tillbaka – om de skulle vara missnöjda med sin produkt.

Redan första året omsatte Robin Vestberg 5,3 miljoner – året efter 18,2 miljoner. Och ifjol hela 19,1 miljoner. EBIT-vinsten uppgick förra året till 3,2 miljoner kronor, mot 3,7 miljoner året innan. Första året låg EBIT på 894 000.

Prognosen för 2022 ser riktigt fin ut. Det blir en rejäl skjuts. Vi följer vår budget väldigt bra och säljer många dagar rejält över budget, ibland 100 procent över. Vart vi landar mer exakt beror helt och hållet på hur snabbt vi hinner få hem produkter i lager. Just nu har vi vuxit så snabbt att fabrikerna inte hinner med att producera och leverera varorna i tid till oss innan produkten tagit slut i lager.

Black Week är superviktigt

I år tror han att e-handeln totalt krossar 30 miljoners-sträcket i omsättning – en ökning med över 50 procent. EBIT räknar han med tickar in på runt 6,3 miljoner kronor. Black Week är den viktigaste försäljningsperioden på året. I fjol omsatte man 28 procent av sin årsomsättning, under just den veckan. Det långsiktiga målet är att fortsatt växa kraftigt, men med bibehållen kvalitet och stark kundservice, säger han.

Om vi inte klarar av att växa så måste vi dra i handbromsen. Det får inte bli att vi tappar på något viktigt ben för att vi blivit för stora och inte hinner med att uppmärksamma våra härliga kunder.

Vill till Norge

Fokus ligger framåt, främst på den svenska marknaden. Men man säljer av en del på den finska marknaden, dock i mycket mindre grad.

Vi hade gärna sålt till Norge också, då vi ser en stor efterfrågan där. Men det måste i så fall ske genom ett dotterbolag som startas i Norge, som får sköta lagerhållning och distribution ut till kunderna. Det är alldeles för struligt för oss att skicka kollin till Norge, till följd av tullreglerna för länder utanför EU. Det är absolut möjligt men blir en onödigt dyr fraktkostnad.

Annons