Han blir ny presschef på Svensk Handel: ”Turbulenta tider”

"Många pressas av kostnadsökningar".

Det byts hattar och stolar som aldrig förr på Svensk Handel.

Nu står det även klart att Viktor Schmidt blir ny presschef. Men det är fråga om en internrekrytering. Han har nämligen tidigare varit presskommunikatör inom organisationen, och i år haft rollen som tillförordnad presschef.

Annons

Jag ser med tillförsikt på uppdraget att leda Svensk Handels mediearbete. Handeln är en otroligt spännande bransch som spelar en stor roll för samhället i stort. Samtidigt står företagen inför turbulenta tider där många pressas av kostnadsökningar, stigande inflation och vikande efterfrågan. Det blir viktigare än på länge att fortsatt tydliggöra handelns utmaningar, kommenterar Viktor Schmidt, i ett pressutskick.

Han har en bakgrund på Företagarna och SNS, och anställdes på Svensk Handel 2021. Nu efterträder han Hans Tjernström Carraro, som istället blir kommunikationschef på SH. Hans Tjernström Carraro får därmed det övergripande ansvaret över organisationens kommunikation, både externt och internt. Han kommer även att ingå i ledningsgruppen.

LÄS ÄVEN: Han blir ny kommunikationschef på Svensk Handel: ”Supertaggad”

Svensk Handel tappade samtidigt i veckan sin färgstarka näringspolitiska chef Mats Hedenström. Avgången följde på beslutet om att slå ihop avdelningen för näringspolitik med den inom kommunikation.

Det var ett beslut som mognat fram och vi har haft en bra dialog och gemensamt kommit fram till att det här var bästa lösningen, sa Mats Hedenström till Ehandel i veckan.

Även säkerhetschefen Per Geijer lämnade nyligen branschorganisationen.

LÄS ÄVEN: Mats Hedenström om att lämna SH: ”Ska inte tappa mer på e-handeln"

Annons
Annons