Han bygger Bygghemma: ”Över 30 förvärv men vi är inte klara”

"Stimulerande men också väldigt nödvändigt".  

När Bygghemma grundades år 2006 i Sverige var e-handelsföretagets främsta fokus att erbjuda så många kända externa varumärken inom DIY-segmentet som möjligt. Några år senare 2012 klev Martin Edblad, Peter Rosvall och Mikael Olander in i bolaget. Då inleddes företagets nordiska expansionsresa och Bygghemma Group föddes.

Att få bygga upp en e-handelskoncern, med fokus på hemmet som kategori, var en möjlighet som vi inte kunde motstå, säger Martin Edblad, ansvarig för förvärv på Bygghemma Group, till Ehandel.

Annons

Hem-segmentet var rätt så eftersatt och det var väldigt låg penetration på den tiden. Men kombinationen av hemfixarprodukter och inredning och möbler var, och är, den tredje största retail-kategorin i Norden och i världen. Så där såg vi en jättemöjlighet som vi inte kunde säga nej till. Så vi började då, 2012, att bygga upp den här gruppen med ambitionen att bli ledande i Norden och att konsolidera branschen inom e-handel på ett tidigt stadium. Det har vi gjort sedan dess och det har vi gjort ganska framgångsrikt.

Bygghemma Group omsatte drygt 6 miljarder kronor i fjol och hade ett resultat på 330 miljoner. Idag är koncernen, enligt Martin Edblad, den största noterade e-handelsgruppen i Norden och i Europa.

LÄS ÄVEN: Bygghemma ökade med 25 procent – slår 6 miljarder

Vi har gjort det här med lönsamhet hela vägen och det var drömmen när jag började, att komma hit där vi är idag. Men det finns fortfarande otroligt mycket kvar att göra. Så som vi ser det så är det här bara början och det är spännande och väldigt roligt att få vara en del av det måste jag säga, fortsätter Martin Edblad.

Jag har haft alla möjliga roller. Jag var finanschef från 2013 till och med noteringen, sedan var jag vd från 2019 till 2020 och nu har jag då tagit allt ansvar gällande förvärv.

Varför har du valt att nu endast fokusera på förvärv? 

Jag har egentligen brunnit för det här sedan start när vi började bygga den här gruppen, och det är något som jag alltid har drivit historiskt sett. Och ju större vi blir desto fler förvärv har vi gjort, och desto mer tid och viktigare del av verksamheten har det här också blivit. Så nu får jag ägna full tid åt det som för mig är väldigt stimulerande men också väldigt nödvändigt för att vi ska kunna fortsätta att hålla en snabb tillväxttakt.

"Är ganska ensamma faktiskt"

Idag har Bygghemma Group strax över 30 bolag i sin portfölj, varav cirka 20 bolag är svenska.

Annons

De flesta bolagen har vi köpt upp helt, men i vissa fall har vi bara köpt tillgången till ett bolag. Men räknar man alla förvärv så är de faktiskt fler än 30 sedan vi grundade Bygghemma-gruppen 2012. Det är ingen e-handlare i Europa som är i närheten av så många förvärv vågar jag påstå, säger Martin.

Idag är vi störst inom vår nisch "home improvement" på nätet i Europa och vi är väldigt stora i Sverige, men vi är faktiskt lika stora i Finland. Där har vi gjort många förvärv. Sverige är en större marknad, men om man talar om marknadsandelar är vi lika stora i Sverige och Finland, kanske till och med lite större i Finland.

Koncernen har även ett par förvärvade företag i Norge och Danmark samt ett större i Europa.

Men vi har haft vårt största fokus på Sverige och Finland så här långt. Vi gjorde vårt första förvärv i Finland och därefter har vi jobbat vidare med den marknaden. Men det är egentligen lite slumpmässigt att vi har blivit så stora just där eftersom det var en slump att vi förvärvade vårt första bolag just där.

Och sen har entreprenören, som hade startat det bolaget som vi förvärvade i Finland, blivit landschef för den finska marknaden och han har i sin roll initierat ett antal förvärv från sin sida.

LÄS ÄVEN: Pang i bygget: Bygghemmagruppen laddar för lyft efter pandemin

Vad är tanken med så många förvärv? 

Vi är väldigt fokuserade på vårt område; hemmet, och där ryms byggvaror och heminredning i bred bemärkelse. Alla våra portföljbolag stärker varandra eftersom de jobbar i samma nisch, så vi har ett utbyte av kunskap så klart men också ett utbyte av sortiment. Man jobbar väldigt tätt och de olika experterna inom de olika områdena stärker helheten.

Vår tillväxt är en kombination av organisk tillväxt och förvärvad tillväxt. De bolag som vi har förvärvat har varit väldigt framgångsrika historiskt sett. Det här har varit en central del i hur vi har byggt gruppen, det är verkligen en del av vårt DNA, som man brukar säga. Vårt första förvärv gjorde vi i Finland år 2012. Sedan dess har vi ökat takten år för år och under 2019 gjorde vi sex förvärv. Man brukar kalla bolag som gör förvärv på det sättet som vi gör för compounders och mig veterligen så är vi den ända e-handelscompoundern i Europa. I andra branscher och på börsen är det rätt vanligt med compounder-bolag men inom e-handeln så tror jag att vi är ganska ensamma faktiskt.

"Står för mer än 50 procent"

Sedan start har Bygghemma Groups bolagsportfölj endast fokuserat på att täcka produktkategorier inom bygg, heminredning och fritid. Men att bredda betydelsen av varje segment är ständigt aktuellt.

Att slå ihop alla förvärv till en stor webbutik är däremot inte planen. Det är en av koncernens USP:ar, att kunna erbjuda och möta kunden där den vill bli mött, förklarar Martin.

På Bygghemma Sverige, som är det stora byggvaruhuset, där har vi allt sortiment. Men sen så har vi även nischaktörer på de olika förvärven som är experter inom sitt område. Det kommer vi fortsätta att ha, eftersom vissa kunder vill gå till en specialist och då har vi dem, och andra kunder föredrar att handla på ett stort varuhus där allt finns på en och samma plats. De stärker varandra och de bildar tillsammans ett slags ekosystem. Så vi kommer att fortsätta jobba på det här viset för att möta alla kunders behov.

Egna varumärken står idag för mer än 50 procent av koncernens totala försäljning. Det är en kategori som Bygghemma Group jobbar aktivt med att växa.

Vi har förvärvat många bolag som säljer egna varumärken. Det är en av de saker som vi kollar på när vi förvärvar företag. Vi vill ha den perfekta mixen av externa och egna varumärken, och nu är det ungefär hälften. Det tror jag inte så många känner till faktiskt, säger Martin och fortsätter:

Vi har haft mycket fokus i förvärven och internt på att öka försäljningen av egna varumärken. Våra egna märken kan vi fortsätta bygga på i alla våra plattformar i Norden. Det har vi till exempel redan gjort med ett av våra största badrumsvarumärken som vi började med att sälja i Sverige och nu säljer vi det framgångsrikt i hela Norden. Vi har en uppsjö av egna varumärken både inom byggvarudelen men också inom möbeldelen där majoriteten faktiskt är egna varumärken. Så där sticker vi ut.

Ni siktar på att förvärva minst tre bolag årligen. För 2020, hur långt har ni kommit i den processen? 

Eftersom vi är noterade så kan jag inte avslöja några detaljer, men det jag kan säga är att vi har siktet inställt på några intressanta objekt som vi följer hela tiden. Vi har alltid pågående diskussioner i olika stadier, en del där vi precis har tagit kontakt och i andra fall har vi kommit lite längre.

Om jag kan ta tillfället i akt så skulle jag vilja säga att alla entreprenörer, inom bygg och heminredning, som skulle vilja bli en del av en grupp och få större möjligheter och resurser för att fortsätta bygga sina bolag är välkomna att höra av sig. Vi är hela tiden aktiva med att leta efter bolag som skulle vara intresserade av att bli en del av Bygghemma Group. I de här tiderna kan vi vara en trygg hand för entreprenörer som vill fortsätta att bygga sina bolag i sällskap av likasinnade. Efter så många förvärv som vi har gjort har vi en massa drivna människor ombord och det är de här entreprenörerna som har byggt den här gruppen till vad den är idag. Våra entreprenörer är grunden till den framgången som vi har haft, så är det verkligen, avslutar Martin Edblad.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!