Han kliver in som marknadschef på Power: ”Kommer märkas”

"Målet är att ta marknadsandelar från dag ett".

I februari kom beskedet att elektronikkedjan MediaMarkt lämnar den svenska marknaden. Det efter att norska Power köpt upp den tyska jättens verksamhet i Sverige, en affär som officiellt blev klar i augusti.

LÄS ÄVEN: Nu försvinner MediaMarkt – Powers VD: “Största som gjorts på 10 år”

Annons

När lanseringen sker är fortfarande okänt, men förberedelserna pågår för fullt. Förutom att Power är i full färd med att göra om butikerna har man även passat på att göra en högprofilerad rekrytering.

In kommer Eddie Fernandez som i sin roll som marknadschef kommer att få i uppdrag att leda intåget på den svenska marknaden.

Eddies omfattande kompetens gällande marknaden och elektronik blir en otrolig tillgång för oss vid lanseringen i Sverige. Han har dessutom en unik förståelse för detaljhandel eftersom han har flerårig erfarenhet från butik- och försäljningsjobb. Vi är säkra på att detta är en perfekt matchning för oss, säger Robert van Toor, vd för Power Sweden i en kommentar.

Stora ambitioner

Hernandez kommer närmast från rollen som nordisk marknadschef för Samsung. Han har tidigare haft en liknande position på Elkjøp Nordic, samt som marknadschef på Elgiganten. Hernandez har även haft titeln varumärkeschef på kommunikationsbyrån BBDO.

Eddie börjar sitt nya jobb den första september och han säger att det kommer märkas när elektronikkedjan rullar ut i Sverige under hösten.

Jag är övertygad om att mina tidigare erfarenheter kommer att vara till stor hjälp för mig i arbetet att bygga upp kännedom för Power i Sverige. Power är ett spännande företag med stora ambitioner. Målet är att ta marknadsandelar från dag ett. Det var omöjligt att tacka nej till den resan, säger Eddie Hernandez.

Annons