Han tjuvstartade med en turné: “Ännu mer datadrivet”

"Jag har besökt både varuhus, centrallager och huvudkontor".

Precis som många andra aktörer har sportkedjan XXL det tufft just nu. Den senaste delsårsrapporten visade dock på vissa ljusglimtar. Bland annat så ökade e-handeln rejält under första kvartalet.

LÄS ÄVEN: Sportjättens e-handel rusar i Sverige – men illröda förluster

Annons

Den som ska få rätsida på skeppet, och navigera det rådande ekonomiska klimatet, är Freddy Sobin som idag kliver in som koncernchef för hela XXL. Men han har förstås inte kunnat hålla sig ifrån det nya jobbet.

LÄS ÄVEN: Därför överger han Kicks för vd-post på XXL: ”Omtumlande dag”

De senaste veckorna har jag rest runt i Norden för att lära känna XXL och branschen bättre. Jag har besökt både varuhus, centrallager, huvudkontor och våra lokala kontor, säger Freddy Sobin.

Han berättar att det är viktigt att prata med människor och lyssna för att förstå både branschen och företaget.

Jag har träffat många nya kollegor – och är imponerad av kunskapen, energin och motivationen till att göra XXL ännu bättre. Det bådar gott för framtiden. Nu ser jag fram emot att sätta full fart ur startblocket.

Lokalkännedom och närhet till kunder i Norge, Sverige och Finland är en stark konkurrensfördel i sportbranschen. Det har jag också sett i praktiken när jag har rest runt de senaste veckorna. Det här är något vi kan nyttja i ännu större utsträckning i framtiden.

Planen i närtid verkar bland annat handla om att minska lagernivåerna, något man såg framsteg kring i senaste kvartalsrapporten.

På kort sikt är det tuffa tider både för XXL och branschen, med svaga marknader och stora lagersaldon för många aktörer i branschen. Jag har gett mitt fulla stöd till den plan som styrelsen och ledningen har lagt fram hittills och det är glädjande att XXL har lyckats minska lagernivåerna och samtidigt vinna tillbaka marknadsandelar i år.

Annons

Även om en plan finns så ska Freddy förstås sätta sin prägel på bolaget.

Jag ser en stor potential i att arbeta ännu mer datadrivet och kundfokuserat, stärka samarbetet över organisationen och avsevärt stärka kundupplevelsen, för att nämna några områden. Vi kommer också att starta en strategiprocess för att hitta riktningen för XXL i nästa fas. Det här ska bli spännande, och något vi återkommer till senare, säger Sobin.

Annons